40 درصد مشاغل 20 سال آینده گردشگری هنوز ایجاد نشده اند
به گزارش مجله معلمی، ایلنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، 40 درصد مشاغل 20 سال آینده گردشگری هنوز ایجاد نشده اند.
زاهد شفیعی (مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری) با اشاره به آنکه گردشگری به عنوان صنعت انسان محور نه ماشین محور بطور کلی یکی از رویکردهای اساسی معاونت گردشگری در حوزه آموزش است، گفت: ارتقای جایگاه آموزش در اسناد بالادستی توسعه گردشگری کشور با تاکید برعدم توجه صرف به سخت افزار بلکه نرم افزار مدنظر است. در سند راهبردی گردشگری کشور به عنوان یک سند فرابخشی، استقرار نظام جامع آموزش گردشگری با هدف استقرار صلاحیت های حرفه ای نیروی انسانی صنعت گردشگری با همکاری وزارت گردشگری و وزارت علوم بوده است.
او با اشاره به آنکه اقدام اساسی به همین دلیل انجام شده، گفت: نگاه ما باز طراحی الگوی آموزش های مهارت محور گردشگری براساس رویکرد تقاضا محور و بازار محور و بازنگری سرفصل ها و فراوری محتوای آموزشی با رویکرد کاربردی سازی آموزش است. بعلاوه درصدد ماموریت گرا کردن نظام آموزش گردشگری هستیم.
شفیعی ادامه داد: براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری 40 درصد مشاغل 20 سال آینده گردشگری هنوز ایجاد نشده اند. از این رو احتیاج است تا درک تحول دیجیتال مدنظر قرار گیرد. تحقق این مفهوم ارتقای ادبیات و زبان تجاری صنعت گردشگری را می طلبد. بحث دگرگونی و تحول مطرح است. هوش حکمرانی برای رصد و پایش مستمر و بیان اطلاعات از اولویت های بالایی برخوردار است و می تواند همانند ابزاری برای دولت برای توزیع سفر و اعمال سیاست های دیگر مانند سفرهای مقرون به صرفه قیمت عمل کند.
او تاکید نمود: اگر صنعتی با حوزه IT و انرژی در حال رقابت هست به همان میزان احتیاجمند تزریق فکر، خلاقیت و جریان نواوری و هوشمندسازی به این صنعت هستیم. لذا قطعا توسعه صنعت گردشگری و تحقق 5 برابر شدن ایرانگردی های خارجی احتیاجمند مواردی از جمله درک و استقرار گذار دیجیتال، تحول دیجیتال، هوش حکمرانی و رصد و پایش مستمر جریان گردشگری (TRANPARENCY)، هوش تجاری برای مدیریت عرضه و تقاضا و بازارسازی و تجاری سازی محصولات است. دوره آموزشی در راستای تحقق همین ماموریت ها هست. امیدوارم از این دوره ارزشمند بهره کافی را ببریم.
منبع: همگردی