عادت های نو را نقطه قوت کنید

به گزارش مجله معلمی، عادت های ما نقش مهمی در اندازه سلامت و تندرستی ما دارند، اما خلق عادت های تازه مستلزم صرف کوشش و زمان است.

عادت های نو را نقطه قوت کنید

خبرنگاران | براساس تحقیقات صورت گرفته در این حیطه، شکل گیری یک عادت نو بین 18 تا 254 روز زمان می برد. اتوماتیک شدن واقعیِ یک عادت به طور میانه 66 روز زمان می برد. خبر خوب اینست که خلق یک عادت نو حتی اگر بیش از حدِ میانه زمان ببرد، تا زمانی که بتوانید باثبات و متعهد به آن باقی بمانید و از موانع و شکست های ابتدای راه دلسرد نشوید، موفقیت شما تضمین شده است.

به گزارش خبرنگاران ؛ مدت زمان شکل گیری یک عادت نو به عوامل متعددی بستگی دارد که بعضی از آن ها عبارتند از:

شخصیت: خلق عادت های نو برای بعضی افراد راحت تر از دیگران است، چون این افراد ویژگی ها یا گرایش های شخصیتی خاصی دارند که در یادگیری و اتخاذِ آسان ترِ رفتار های نو به آن ها یاری می نماید. برای نمونه اگر شما فرد منضبط و وظیفه شناسی باشید خلق عادت هایی نظیر تمرین خودآگاهی یا پیروی از یک رژیم غذایی متعادل برای شما آسان تر است.

رفتار خاص: تمام عادت ها یکسان شکل نمی گیرند. بعضی از عادت ها را بسته به رفتار مورد نظر می توان سریع تر از عادت های دیگر شکل داد. هر قدر رفتارِ مرتبط با عادت پیچیده تر باشد، تبدیل شدنِ آن به عادت به زمان بیشتری احتیاج دارد. برای نمونه تبدیلِ بیشتر آب خوردن به یک عادت، آسان تر از تبدیلِ منظم ورزش کردن به یک عادت است. آب خوردن زحمتی ندارد، اما ورزش کردن به طور منظم و تبدیل آن به یک عادت به زمان، برنامه ریزی، انگیزه و کوشش فیزیکی احتیاج دارد.

سبک زندگی و شرایط: جنبه هایی از سبک زندگی و شرایط کنونی شما می تواند بر مدت زمانِ شکل گیری یک عادت اثرگذار باشد. فرض کنید شاغل و بچه دار هستید. طبعاً زمان آزاد کمی در اختیار دارید بنابراین شکل گیری عادتِ سالم غذا خوردن و ورزش کردن برای شما بیش از حدِ معمول زمان بر است.

مزایای شکل گیری عادت ها

کاهش کوشش ذهنی: رفتار های اتوماتیک مغز را برای تمرکز روی موضوعات دیگر آزاد می نمایند. عادت ها به مرور به جای الزامِ افکار آگاهانه برای ادامه انجام فعالیت، اتوماتیک می شوند. عادت ها انجام فعالیت ها را آسان تر نموده و به ساده کردن روال روزانه زندگی یاری می نمایند. مثلاً اگر این عادت را در خودتان شکل دهید که هر شب قبل از خواب لباس و وسایل روز کاری فردایتان را آماده کنید جلوی شتاب و بی نظمیِ صبح روز بعد را می گیرید.

حفاظت از تندرستی: عادت های خوب ضامن سلامت و تندرستی ما هستند. عادت هایی از قبیل ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و به کار بردن استراتژی های مدیریت استرس همگی به حفظ سلامت جسمی و روانی ما یاری می نمایند. شکل گیری این عادت ها مقاومت ما را در رویارویی با چالش های زندگی بیشتر می نماید.

یاری به دستیابی به اهداف: عادت های خوب راه رسیدن به اهداف ما را هموار می نمایند. برای مثال، عادتِ دویدنِ صبحگاهی قبل از کار راستا رسیدن به اهداف مرتبط با سلامت جسمی و تناسب اندام را هموار می نماید یا عادت خواندن تعداد معینی از صفحات یک کتاب در خاتمه هر روز ما را به هدف ارتقاء دانش و بالا بردن مقدار مطالعه نزدیک تر می نماید.

مهم نیست شکل گیری یک عادت نو چقدر طول بکشد، چند هفته یا چند ماه، پاداشی که از این سرمایه گذاری نصیب شما می گردد ارزش زمان و کوشش شما را دارد.

نمونه هایی از عادات موفقیت آمیز

رژیم غذایی متعادل

ورزش منظم

تمرین خودآگاهی

ایجاد پشتیبان های اجتماعی

تمرین قدردانی

نکته های مهم در شکل گیری عادت های نو

هدف گذاری دقیق و واقع گرایانه: به جای انتخاب هدفی که در رفتار عادی شما تغییری بنیادی ایجاد می نماید، روی هدفی تمرکز کنید که کوچک تر و واقع گرایانه تر است. مثلاً اگر هدف روزانه شما نیم ساعت دویدن است، به جای نیم ساعت با یک ربع آغاز کنید و به تدریج به مقدار آن اضافه کنید. هرقدر هدف شما کنترل پذیرتر باشد، احتمالِ پایبندیِ درازمدت به آن بیشتر خواهد شد.

حفظ انگیزه و تمرکز: گاهی اوقات حفظ انگیزه در شکل گیری عادت های نو چالش برانگیز می گردد، به ویژه زمانی که پیشرفت به ظاهر کند و اندک است یا با موانع روبرو می شویم. برای حفظ انگیزه راه های مختلف را کشف کنید. می توانید از استراتژی هایی از قبیل پاداش یا تجسم موفقیت بهره ببرید.

داشتن سیستم پشتیبان: از دوستان، خانواده یا جامعه یاری بگیرید. گاهی اوقات داشتن یک سیستم پشتیبان شکل گیری عادت های نو را به مرور زمان راحت تر می نماید. تحقیقات ثابت نموده است حمایت اجتماعی می تواند بر رفتار های مرتبط با سلامت اثر مثبت بگذارد. پیوستن به یک گروه اجتماعی یا یاری گرفتن از دوستان به پایبند ماندن شما به اهدافی نظیر ورزش یا ترک سیگار یاری می نماید.

منبع: verywellmind

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 421

به "عادت های نو را نقطه قوت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادت های نو را نقطه قوت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید