چگونه مگس های میوه به درمان بیخوابی ما یاری می نمایند؟

به گزارش مجله معلمی، دانشمندان با مطالعه بر روی حیوانات، در پی درمان بیماری ها و اختلالاتی در انسان هستند که تا به امروز لاینحل به جای مانده است.

چگونه مگس های میوه به درمان بیخوابی ما یاری می نمایند؟

درمان بیخوابی مدت هاست موضوع مورد توجه دانشمندان است. مساله ای که تا کنون راهکار ثابتی برای آن پیدا نشده.

عناوین مطلب

  • الگوی خواب مگس های میوه
    • آیا درمان بیخوابی ممکن است؟
    • بعلاوه بخوانید:

تحقیقی تازه نشان می دهد که در مگس های میوه، نورون های خاصی در مغز به حشره یاری می نمایند در موقعیت های خطرناک هوشیار بماند و بعد از یک روز بیداری کامل به خواب بروند. این یافته ها می تواند به کشف روش های تازه برای درمان بیخوابی در انسان یاری کند. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه بمانید.

الگوی خواب مگس های میوه

عادات خواب مگس میوه شباهت زیادی به ما دارد. مگس ها در روز فعال هستند، شب ها می خوابند و دوست دارند بعد از ظهر کمی چرت بزنند، به خصوص در روزهای گرم. کافئین آن ها را بیدار نگه می دارد و داروهایی که ما را به خواب می برند روی مگس ها نیز موثرند.

محققان با مطالعه مگس های میوه دریافتند که نورون های مغز به بیدار ماندن مگس ها با وجود خستگی در موقعیت های خطرناک و بعلاوه به خوابیدن آن ها بعد از یک روز پرتنش، یاری می نمایند.

این یافته ها از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه میسوری، کانزاس سیتی، به صورت آنلاین در PLoS Biology منتشر شده است و می تواند به روینمودهای تازهی برای درمان بیخوابی و بهبود کیفیت خواب در افراد منجر گردد.

استاد علوم اعصاب در دانشگاه واشنگتن، گفت: اگر اتفاق خطرناکی در حال رخ دادن باشد، مغز شما می گوید: وقت خواب نیست، برایم مهم نیست چقدر خسته هستید. اما در انسان نورون هایی که خواب را تنظیم می نمایند، نمی توانند بین خواب در مواقع ایمن و خواب در هنگام خطر تفاوت قائل شوند.

با این حال، یک تفاوت اساسی وجود دارد: مغز آن ها یک میلیون بار کوچکتر از مغز ما است، که این امکان را فراهم می نماید تا نقش هر نورون در کنترل رفتار مگس را شناسایی کنیم. دانشمندان بر روی 24 نورون مغز تمرکز کردند که خواب و بیدار شدن مگس را کنترل می نمایند.

این نورون ها سیگنال های خواب ارسال شده به وسیله سایر نورون ها را دریافت نموده و به آن ها پاسخ می دهند.

خواب حافظه و یادگیری را تقویت می نماید و خلاقیت را تقویت می نماید. هم مردم و هم مگس ها بعد از یک روز چالش برانگیز فکری بیشتر می خوابند.

آیا درمان بیخوابی ممکن است؟

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان نشان دادند که زندگی در یک محیط اجتماعی شلوغ یا یادگیری یک رفتار تازه باعث ایجاد تغییرات مولکولی در نورون های خواب مگس ها می گردد که کمتر آن ها را نسبت به دوپامین حساس می نماید و منجر به خواب آلودگی می گردد.

داده های این مطالعه نشان می دهد که یک استعداد ژنتیکی برای نحوه تفسیر سیگنال های عصبی به وسیله مراکز خواب در مغز وجود دارد. اگر سیستم به بیراهه برود، این سیگنال های متناقض را دریافت می کنید: خسته هستید، اما نمی توانید بخوابید. با درک اینکه چگونه این سیگنال های متناقض ایجاد می شوند، می توانیم روش هایی برای درمان بیخوابی افراد طراحی کنیم.

به نظر می رسد که یک مداخله باعث بهبود پایدار کیفیت خواب می گردد: تغذیه در مدت زمان محدود.

مگس های میوه معمولاًتمام روز غذا می خورند، اما برای این مطالعه، محققان دسترسی مگس ها به غذا را بین ساعات 8 صبح تا 5 بعد از ظهر محدود کردند.

پس از یک هفته، نورون های خواب مگس ها به دوپامین حساس تر بودند و این حساسیت تا روزها پس از بازگشت به برنامه غذایی عادی ادامه داشت. به گفته محققان، مگس ها کمتر می خوابیدند، اما کیفیت خواب آن ها افزایش یافته بود.

به گفته دانشمندان غذا خوردن در ساعاتی محدود در طول روز به خواب بهتر و حفظ وزن سالم یاری می نماید.

پیشنهاد مطالعه: خواب مناسب شبانه خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 533

به "چگونه مگس های میوه به درمان بیخوابی ما یاری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مگس های میوه به درمان بیخوابی ما یاری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید