چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی

به گزارش مجله معلمی، نظافت سرویس بهداشتی خانه رابطه مستقیم با سلامت اعضای خانواده دارد و اگر به شکل درست و اصولی انجام گردد، مانع از انتقال عفونت و میکروب خواهد شد. برای اینکه بتوانیم سرویس بهداشتی را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنیم، داشتن یک چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی می تواند بسیار موثر باشد.

چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی

با استفاده از چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی به راحتی می توانید متوجه شوید از کجا نظافت را آغاز کنید و به چه مواردی دقت کنید و در کجا کار را تمام کنید.

در این نوشته نحوه تهیه چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی را آنالیز خواهیم کرد. با خبرنگاران همراه باشید.

شما می توانید برای نظافت ویژه و تمیز کردن ساختمان محل کار یا منزل خود از مهارت و تجربه نیروهای خدماتی و نظافتی خبرنگاران بهره ببرید. نیروهای مجرب و متعهد خدماتی در کوتاه ترین زمان، نظافت کامل ساختمان شما را انجام خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه خدمات و آگاهی از قیمت خدمات نظافت منزل و ساختمان به سایت خبرنگاران مراجعه کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • با استفاده از چک فهرست به راحتی می توانید متوجه شوید از کجا نظافت را آغاز کنید و به چه مواردی دقت کنید و در کجا کار را تمام کنید.
  • با داشتن چک فهرست نظافت روزانه توالت می توانید به راحتی تمام موارد را بدون از قلم انداختن آنالیز کنید.
  • مطابق چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی پس از اتمام نظافت باید کل سرویس بهداشتی با یک ماده ضدعفونی کننده، کاملا گندزدایی و تمیز گردد.

چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی

تهیه چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی یکی از موارد مهمی است که باید با دقت فراوان آن را انجام داد تا نکته کوچکی هم از قلم نیفتد. همان طور که می دانید، سرویس های بهداشتی منبع بیماری و ویروس های زیادی هستند.

از این رو، تنها آب کشی و شستن کف با تی به تنهایی برای از بین بردن آلودگی ها کافی نیست.

برای این که سرویس بهداشتی کاملا تمیز گردد باید همه وسایل و لوازمی که داخل آن قرار گرفته است، کاملا ضدعفونی و پاکیزه شوند. به همین علت داشتن چک فهرست شستشو و نظافت سرویس بهداشتی بسیار موثر است.

در شستن توالت باید کف و دیوارها با آب و مواد شوینده به خوبی تمیز شوند. مطابق چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی پس از اتمام نظافت باید کل سرویس بهداشتی با یک ماده ضدعفونی کننده، کاملا گندزدایی و تمیز گردد. استفاده کردن از سفیدکننده ها و شوینده ها برای تمیز کردن کاشی و دیواره ها توصیه می گردد.

برخی دیگر از مواردی که در نمونه چک فهرست نظافت توالت باید نوشته بگردد شامل موارد زیر است:

  • ضدعفونی کردن سینک دستشویی و شیرآلات
  • استفاده کردن از خوشبوکننده و دستمال توالت
  • شستن دیوارها و درب ورودی سرویس بهداشتی
  • تمیز کردن تمامی آینه ها و قفسه های موجود در توالت
  • خالی کردن سطل های زباله موجود در توالت

تصور بیشتر افراد این است که نظافت دستشویی کار سختی است. اما کافی است روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و چک کنید آیا همه چیز مرتب و سرجای خودش قرار گرفته است یا نه.

آن وقت متوجه می شوید که این کار در روز، هفته و ماه چقدر کمتر وقت از شما می گیرد. فرم چک فهرست نظافت دستشویی به توضیح زیر است. البته می توانید متناسب با سرویس بهداشتی خود، برخی موارد را کم و زیاد کنید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

  • آماده کردن وسایل شوینده و نظافتی

داشتن وسایل نظافتی مورداحتیاج، نظافت را راحت تر و سریع تر می نماید. نمونه هایی از وسایل ضروری که احتیاج دارید عبارتند از: برس توالت، پاک کننده چند منظوره و اسفنج. برای جلوگیری از پاشیدن آب توالت، وسایل اضافی اطراف را از دسترس بردارید.

  • تمیز کردن توالت

توالت را بشویید تا کاسه مرطوب گردد. سپس مواد شوینده توالت فرنگی را بریزید تا تمام لکه ها را از کناره های کاسه از بین ببرد. چند دقیقه به آن فرصت دهید، سپس کاسه را با یک برس توالت بشورید. با کوشش زیاد کاسه را کاملاً بشویید تا بیماری های عفونی انتقال پیدا نکند. در صورت وجود لکه، این کار را تکرار کنید تا تمیز گردد.

توجه: مراقب باشید که سفیدکننده را با پاک کننده توالت مخلوط نکنید.

  • صندلی توالت و قسمت بیرونی آن را نیز تمیز کنید

از بالا آغاز کنید و با یک اسفنج مرطوب و آب گرم قسمت بیرونی توالت را پاک کنید تا تمام کثیفی های آن از بین برود. سپس با یک اسپری ضدعفونی کننده تمام سطوح مانند درب، مخزن، دستگیره فلاشینگ، صندلی بیرونی کاسه و پایه را ضدعفونی کنید.

  • روشویی را تمیز کنید

با استفاده از یک پاک کننده ضدعفونی کننده، سینک را به خوبی تمیز کنید تا تمام لکه های مانده و آلودگی های موجود روی آن پاک گردد، سپس با آب گرم بشویید.

  • قطره های آب روی آینه را تمیز کنید

استفاده روزانه از مسواک، نخ دندان و شستن صورت باعث می گردد قطرات آب روی آینه پاشیده گردد و لکه ایجاد کند. برای تمیز کردن آینه دستشویی و حمام، با استفاده از یک دستمال تمیز و شیشه پاک کن، کل آینه ها و شیشه های موجود در دستشویی و حمام را تمیز کنید.

  • کف حمام و دستشویی را بشویید

یکی از مهم ترین بخش های نظافت دستشویی و حمام، شستن کف است. برای این که نتیجه بهتری بگیرید باید محلول ضدعفونی یا پاک کننده را کف دستشویی یا حمام بریزید و با یک فرچه آغاز به سابیدن کنید، سپس با آب آن را بشویید.

هنگام تمیز کردن درزهای کاشی و کف، گوشه های دیوار و پشت دستشویی و روشویی را هم تمیز کنید. از آن جا که دسترسی به این جاها سخت تر است، معمولا در نظافت ها نادیده گرفته می شوند.

بیشتر بخوانید: چک فهرست نظافت منزل چیست و چه کاربردی دارد؟

  • نظافت سقف حمام و دستشویی

وقتی ببینید که چه آلودگی هایی در سقف جمع شده است، قطعا تعجب خواهید کرد. بنابراین هنگام نظافت، حتما زمانی را به تمیز کردن سقف اختصاص بدهید. برای نظافت آن می توانید از از یک جارو با دسته بلند یا فرچه دسته بلند بهره ببرید. البته از قلم نیاندازید که ابتدا سقف را تمیز کنید تا تمام آلودگی ها روی زمین بیفتند و بعد از آن کف را تمیز کنید.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد خبرنگاران

نمونه فرم چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی

در این بخش می خواهیم به آنالیز نمونه فرم چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی بپردازیم و یاد بگیریم که در فرم چک فهرست نظافت دستشویی باید چه مواردی لحاظ گردد.

اما موارد زیادی هستند که به صورت مشترک برای تمامی شرکت ها، دفاتر کار و منزل استفاده می گردد. با استفاده از این چک فهرست نظافت روزانه توالت می توانید به راحتی تمام موارد را بدون از قلم انداختن آنالیز کنید. ما این موارد را در جدول زیر آورده ایم:

ردیفموارد بازرسی

چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی

ارزیابی
بلهخیر
توضیحات
1آیا صابون مایع موجود است و در داخل جامایع سالم قرار گرفته است؟
2آیا دیوار و کف دستشویی تمیز است؟
3آیا سرویس بهداشتی سیستم جمع آوری فاضلاب دارد؟
4آیا سیستم جمع آوری فاضلاب سرویس بهداشتی باز است؟
5 آیا سنگ های دستشویی و توالت سالم است و ترک ندارد؟
6آیا درب ها و قفل آن ها سالم هستند؟
7آیا توالت ها شیر آب سالم دارند؟
8آیا شلنگ های دستشویی سالم و به دیوار آویزان هستند؟
9آیا تعداد روشویی های مناسب هستند؟
10آیا هر روشویی دارای یک عدد آینه سالم و تمیز است؟
11آیا هواکش های دیواری سالم هستند؟
12آیا تهویه سرویس بهداشتی و توالت ها مناسب است؟
13آیا لامپ ها سالم هستند؟
14آیا روشنایی سرویس بهداشتی و توالت ها مناسب است؟
15آیا کلید و پریزهای برق سالم هستند؟
16آیا سیفون توالت ها سالم بوده و نشتی ندارد؟
17آیا در و دیوارها و سرویس های بهداشتی با مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی می شوند؟
18آیا سطل های زباله پلاستیکی درب دار درداخل توالت ها و سرویس بهداشتی وجود دارد و کیسه زباله داخل آن ها قرار گرفته است و مرتب تخلیه می گردد؟
19آیا در کف سرویس های بهداشتی فرورفتگی و حوضچه گندآب مشاهده نمی گردد؟
20آیا حشرات موذی در سرویس های بهداشتی مشاهده نمی گردد؟
21آیا سطح سرویس بهداشتی لغزنده نیست؟

نتیجه گیری

چک فهرست تهیه شده برای منزل و محل کار فرق دارد و هرکدام نکات و کارهای مخصوص خودش را دارد. اما به صورت کلی بخش های مشترکی دارند که باید رعایت شوند تا نظافت به طور کامل انجام گردد.

شما می توانید با دانلود رایگان چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی و استفاده از آن، کارکرد فوق العاده آن را در عملکرد خود ببینید و مطمئنا از نتیجه کار شگفت زده خواهید شد.

منبع: آچاره
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 538

به "چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چک فهرست نظافت سرویس بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید