در کار گروهی به این توصیه ها عمل کنید!
به گزارش مجله معلمی، رعایت کردن این نکات به موفقیت تیمتان یاری زیادی خواهد نمود.
کار گروهی به صورت تصادفی اتفاق نمی افتد، بلکه حاصل تعهد همه اعضای تیم به موفقیت گروه و پیروی از یک سری قوانین است. غیبت کردن هیچ جایگاهی در میان اعضای گروه نباید داشته باشد و سوءتفاهم ها باید مستقیما حل شوند. این قوانین جایی چاپ نشده اند اما همه اهمیت آن را درک می نمایند. در ادامه این مقاله خبرنگاران 10 قانون آورده شده است که رعایت کردن آن ها به موفقیت گروه یاری بسیار زیادی می نماید.
1- همواره مهربان باشید
زمانی گروه به بالاترین سطح عملکرد خود می رسد که همه اعضای تیم، خشم و احساسات خود را کنار بگذارند و با مهربانی با یکدیگر برخورد نمایند. سعی کنید لحن تند، خشم و سخن طعنه آمیز را از خود و اعضای تیم دور کنید. مهربان بودن به شما انگیزه می دهد و باعث خوش برخورد شدن شما می گردد. همه دوست دارند بخشی از یک اتفاق مثبت باشند؛ بنابراین مطمئن باشید که همه از این رفتار استقبال خواهند کرد.
2- مستقیم صحبت کنید
زمانی که بین شما و یکی دیگر از اعضای تیم مسئله ای پیش بیاید، مستقیما باید با خود او صحبت کنید. اغلب اوقات غیبت کردن اعضای تیم پشت سر یکدیگر باعث عملکرد ضعیف کل گروه می گردد. به عنوان مثال تصور کنید یک نفر مرتکب کار اشتباهی شده است و شما متوجه اشتباه او شده اید؛ بدترین کار این است که نزد رئیس شرکت بروید و در خصوص این موضوع با او صحبت کنید. اما برترین کار این است که نزد همان شخص بروید و نظر خودتان را مستقیما با او در میان بگذارید. هدف از انجام کار تیمی دقیقا همین است؛ اینکه کوشش کنید با یاری همدیگر مشکل موجود را از بین ببرید.
3- به پیروزی ها توجه کنید
افرادی که بیشتر از شکست به دستاورد توجه می نمایند، عملکرد بهتری در کار تیمی دارند. طبیعت انسان به گونه ای است که دوست دارد به علت کاری که انجام داده از او قدردانی گردد نه اینکه به خاطر اشتباهاتش مورد قضاوت قرار بگیرد. اگر یکی از اعضای تیم شما قبل از تمام شدن مهلت انجام پروژه، کاری را انجام می دهد؛ بابت این موضوع از او تشکر و قدردانی کنید.
4- به محصول نهایی فکر کنید
یکی از کارهایی که باعث می گردد مطمئن شوید برخوردی بین شما پیش نمی آید این است که به محصول یا کار نهایی توجه کنید. اگر 2 دونده که عضو یک تیم هستند دائما عملکرد خودشان را باهم مقایسه نمایند، هیچ موقع به پیروزی نخواهند رسید. اما زمانی که هر دوی آن ها به هدف نهایی فکر می نمایند، می توانند راحت تر یکدیگر را حمایت نمایند و به پیروزی برسند. در شرکت هم روال کار به این صورت است؛ شما باید تمرکز خود را بر هدف شرکت یعنی بالا بردن اندازه فروش متمرکز کنید نه اینکه بخواهید بیشتر از دیگر کارمندان پاداش بگیرید. این طرز تفکر همه چیز را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
5- اعضای تیم خود را بشناسید
عبارت شخصی کردن کارها تأثیر خوبی بر فکر نمی گذارد و بیشتر به معنای این است که دیگران و کارهایشان را به صورت شخصی نقد کنید و درباره آن ها قضاوت کنید. اما این عبارت در کار تیمی معنای بدی ندارد؛ بلکه به معنای این است که درک درستی از شرایط افراد تیم خود داشته باشید. زمانی که جنبه شخصیتی اعضای تیم را کنار بگذارید، اعضای تیم تبدیل به دندانه های عادی و بی هویت یک چرخ دنده می شوند که هیچ ویژگی خاص و منحصربه فردی ندارند. در عوض سعی کنید شناخت خوب و درستی از اعضای تیم خود داشته باشید و بدانید که چه چیزهای می تواند به آن ها انگیزه بیشتری بدهد.
6- دیگران را با خودتان همراه کنید
برترین تیم ها آن هایی هستند که انحصاری نباشند و دیگران را نیز در کار خود سهیم نمایند. سعی کنید افراد دیگر را نیز وارد پروژه ی خود کنید و برای رسیدن به اهدافتان با آن ها ارتباط برقرار کنید. همه دوست دارند خودشان را عضو تیم احساس نمایند تا بتوانند توانایی ها و مهارت های خود را شکوفا نمایند. بنابراین تا جای ممکن دیگران را نیز درجریان کار گروه و پیشرفت های آن قرار دهید. کار گروهی به معنای اشتیاق برای سهیم شدن در کارها است.
7- پیوسته در حال کوشش باشید
اگر همه اعضای تیم این کار را انجام دهند، گروه به بالاترین اندازه کارکرد خود خواهد رسید. زمانی که شما بخشی از یک تیم هستید، باید برترین و باکیفیت ترین کار خود را ارائه دهید. مطمئن باشید دیگران نیز متوجه کوشش های سخت شما خواهند شد و سعی خواهند کرد رفتار مشابه شما داشته باشند. این کار بعلاوه اندازه کارایی افراد را بیشتر خواهد نمود و بعد از مدتی متوجه خواهید شد که رفتار خوب شما روی دیگران نیز تأثیر گذاشته است.
8- زیاد با دیگران ارتباط برقرار کنید
مطمئن شوید که همه اعضای تیم درک درست و دقیقی درباره کارها داشته باشند. حتی اگر این موضوع باعث گردد اعضای تیم زیاد با هم صحبت نمایند. افراد درون گرا معمولا اطلاعات را داخل فکر خود نگه می دارند و انتظار دارند دیگران فکر آن ها را بخوانند. خوشبختانه اپلیکیشن هایی مانند Slack و Microsoft Teams برقراری ارتباط به وسیله نوشتن را برای این افراد آسان تر نموده اند و به آن ها اجازه می دهند راحت تر با دیگران در ارتباط باشند.
9- شایعه درست نکنید
یکی دیگر از نکات کلیدی برای موفقیت یک تیم این است که اعضای آن از ساختن یا منتشر کردن شایعات خودداری نمایند. شایعات بی اساس انگیزه، پیشرفت و موفقیت شما را از بین می برند و اجازه نمی دهند که افراد بتوانند برترین عملکرد خود را نشان دهند. شایعه مثل یک سم است که همه افراد تیم را آلوده و درگیر می نماید.
10- خرابی ها را ترمیم کنید
اعضای تیم هرچقدر کوشش نمایند، بازهم یک سری اختلاف نظر و کمبود ارتباطات باعث بروز مشکل در میان آن ها خواهد شد. اتحاد نداشتن زمانی به وجود می آید که اعضای تیم هر کدام به نوعی قوانین را نقض نمایند. در عوض در پی راه هایی برای شناسایی مسائل باشید و آن ها را هرچه سریع تر حل کنید.
منبع: الی گشت