ابتکار عمل تازه سازمان ملل برای مقابله سازنده با تغییرات آب و هوایی

به گزارش مجله معلمی، همزمان با اینکه جامعه جهانی نگران فرایند مقابله با تغییرات اب و هوایی است، ابتکار عملی از سوی سازمان ملل برای بهبود فرایند پیش بینی شرایط آب و هوا در کشورهای آسیب پذیر با هدف جلوگیری از تبعات فاجعه بار فجایع طبیعی ارائه شده است.

ابتکار عمل تازه سازمان ملل برای مقابله سازنده با تغییرات آب و هوایی

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه جهان همچنان شاهد این بوده که تغییرات آب و هوایی منجر به بروز شرایط آب و هوای بد، خشکسالی، سیل و آتش سوزی های گسترده طی ماههای گذشته شده، سازمان ملل پیشنهاد ارائه بودجه هایی برای بهبود پیش بینی آب و هوا در کشورهای آسیب پذیر در برابر فجایع طبیعی را داده است.

هدف این ابتکار عمل که در اجلاس آب و هوایی گلاسکو مطرح شد، بهبود نظارت بر شرایط هواشناسی در کشورها و جمع آوری اطلاعات سازنده در راستای آمادگی مواجهه با فجایع طبیعی است.

سازمان هواشناسی جهانی که مرتبط با سازمان ملل بوده، قصد دارد فرایند نظارت بر شرایط آب وهوایی در 72 کشور کوچک و کمتر پیشرفته را تقویت کند.

پتریتالاس دبیرکل این نهاد شرح داد: ما باید در خدمات مربوط به هواشناسی و تغییرات اقلیمی سرمایه گذاری کنیم. بدون نظارت دقیق نمی توانیم خدمات خوبی ارائه کنیم.

کارشناسان معتقدند که برای نمونه پیش بینی های درست و دقیق در مورد بارش باران های سنگین، می تواند به کشاورزان در مدیریت زمین هایشان و همچنین جذب منابع آبی از طریق دولتها کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه اجلاس بین المللی آب وهوایی که در شهر گلاسکو جریان دارد گفت که دست یابی به توافق بین تمام کشورها برای کاهش دمای زمین تا 1.5 درجه سانتی گراد خیلی سخت است.

سران و مقامات کشورهای جهان در کنار کارشناسان و فعالان زیست محیطی از دوشنبه گذشته در شهر گلاسکو گردهم آمده اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ 26) درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی 2015 پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده اند بحث و تبادل نظر کنند.

توافق آب و هوایی پاریس که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می شود، ذیل چارچوب پیمان نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه ای، سازگاری و امور مالی است که از سوی کنندگان 197 کشور در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و 12 دسامبر 2015 با اجماع تصویب شد.

یکی از محورهای مهم این پیمان، محدود کردن اندازه افزایش میانه دمای جو زمین به کمتر از 2 درجه سانتیگراد و به طور عمده تلاش برای حفظ دما در سطح 1.5 درجه سانتیگراد تا سرانجام این قرن است، در غیر این صورت میانه دمای جو زمین، در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به بیش از 3 درجه سانتیگراد خواهد رسید.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 185

به "ابتکار عمل تازه سازمان ملل برای مقابله سازنده با تغییرات آب و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتکار عمل تازه سازمان ملل برای مقابله سازنده با تغییرات آب و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید