آشنایی با روستای پلکانی کنگ، ماسوله خراسان

به گزارش مجله معلمی، کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی می باشد.در یکی از دامنه های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد واقع شده است و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ می باشد که به وسیله یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می گردد و ماسوله ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می گذارد.

آشنایی با روستای پلکانی کنگ، ماسوله خراسان

کنگ در لغت دو معنا دارد، در لغت نامه به معنای پرنده ای قوی پنجه که در منطقه ها کوهستانی زندگی می کند و در دگر معنا به دژ مستحکم تعبیر شده است. طبق اسناد تاریخی قدمت این روستا به حدود بیش از 1000سال پیش برمیگردد.

روستای پلکانی کنگ به علت وجود کوه های مرتفع درختان فراوان و نوزیدن بادهای خشک از آب و هوای معتدل برخوردار است. از مکان های مهم مذهبی این روستا مزار شیخ عبدالله است که یکی از عرفای این دیار بوده و در سال 1266 ه.ق متولد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخت و در کنگ چشم از جهان فروبست.

قدمت کنگ که به ماسوله خراسان معروفیت دارد به پیش از اسلام باز می گردد؛ این روستای تاریخی با معماری پلکانی و چهره ای شکست خورده و تکیده در آینه صاف و بی آلایش سرزمین آفتاب رخ می کند. این روستا نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک است و می توان در کنار رودهای جاری آن چشم ها را شست و جور دیگری به زندگی نگریست.

کار و پیشه مردم روستا، باغداری، دامداری، کارگری و فرشبافی است. بعلاوه مشاغلی نظیر نجاری و تراشکاری نیز موجود می باشد. به علت نبود زمین مسطح مناسب برای زراعت کشاورزی و وجود زمین های شیب دار اکثراً باغداری و مشاغل وابسته به آن جزو فعالیت های درآمدی روستا محسوب می شوند.

جاذبه های گردشگری

این روستا زیبا جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از جمله مهم ترین جلوه های کنگ ، نوع استقرار خانه های روستا است ، همان طور که گفتیم خانه های این روستا پلکانی هستند و همین یکی از جذابیت های روستا به شمار می رود.

از دیگر جاذبه های این روستا می توان به رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی ، قبرستان کنگ ، رودخانه ها، آبشار ، چشمه سارها و باغات ، ارتفاعات بینالود ، مزار شیخ عبدالله اشاره نمود و در سفر به مشهد و با سفر به این روستای زیبا می توانید از تمام این جاذبه ها بازدید کنید .

سوغات و غذاهای کنگ

یکی از مواردی که با سفر به هر شهری بسیار نظر گردشگران را جلب می کند ، سوغاتی های آن شهر است و شما هم بدون شک دوست دارید که برای دوستان یا خانواده خود سوغاتی خریداری کنید ، در روستای کنگ کهن هم می توانید سوغات بسیار خوبی خریداری کنید و به شهر خود ببرید.

از جمله سوغات این روستا می توان به زرشک ، زعفران ، نبات و انواع میوه های سردرختی همانند گیلاس و آلبالو ، گیاهان دارویی و صنایع دستی مردمان این روستا اشاره نمود ، در سفر به این روستا حتما از غذاهای روستای کنگ امتحان کنید ، غذاهایی مانند آش شله قلم کار ، شله ماش ، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی و نوعی نان مخصوص که با سیب زمینی سرو می گردد ، می تواند تجربه بسیار خوبی باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 460

به "آشنایی با روستای پلکانی کنگ، ماسوله خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستای پلکانی کنگ، ماسوله خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید