گزارش رسانه خارجی از زعفران ایران

به گزارش مجله معلمی، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به شرایط کشت زعفران در ایران پرداخته و نوشت: زعفران که به طلای سرخ ایران معروف است به علت خشکسالی شکوفا نشد.

گزارش رسانه خارجی از زعفران ایران

به گزارش خبرنگاران، این رسانه در ادامه نوشت: زعفران که علت فواید آن در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما سال جاری تحت تاثیر خشکسالی در ایران نهاده شد و فراوری آن 75 درصد کاهش یافت.

زعفرانی که در منطقه تربت حیدریه در استان خراسان رضوی ایران برداشت می گردد، به علت شرایط اقلیمی به عنوان مرغوب ترین زعفران جهان شناخته می گردد، اما کشاورزان لبخند نمی زنند!

فراوریکنندگان زعفران سال جاری به علت کمبود برف و باران در ماه های زمستان روز های سختی را سپری کردند، و با توجه به اینکه دولت اجازه حفر چاه را نمی داد مجبور با آبیاری مزارع زعفران با تانکر شدند.

یکی از صاحبان مزارع زعفران در تربت حیدریه به آناتولی گفته در تربت حیدریه برداشت 22 کیلو زعفران از یک هکتار به 8 کیلو کاهش یافته است. اگر بهروه وری و قیمت زعفران در سال آینده اینگونه باشد کشاورزان مجبور به توقف کاشت هستند.

احمد گلی گفت: قیمت هر کیلو زعفران 22 میلیون تومان بوده و دولت قیمت خرید آن را 20 میلیون و 500 هزار تومان اعلام نموده است.

وی گفت: سالانه با استخدام 40 تا 50 کارگر، برداشت محصول را انجام می دادیم، اما اکنون این تعداد به 6 نفر کاهش پیدا نموده است. در گذشته روزی 200 تا 300 کیلو گل جمع می کردیم، اما الان 30 تا 40 کیلو بدست می آید.

این فرد در خاتمه از مسئولان درخواست اعطای وام بلاعوض و برطرف مشکل آب کرد.

در بازار نیز به علت فراوری کم زعفران افزایش قیمت 50 درصدی داشته است.

حبیب الله نارویی که به همراه 5 دختر و همسرش از زاهدان برای کار به مزارع زعفران تربت حیدریه آمده می گوید که شور و نشاط گذشته در مزارع زعفران دیده نمی گردد.

وی اضافه نمود: در سال های گذشته روزانه 100 کیلوگرم به صورت خانوادگی جمع آوری می کردم، اما اکنون حتی نیمی از آن هم بدست نمی آید.

سارا دختر حبیب الله نیز در خصوص شرایط کاری گفت: شرایط خیلی بد است کار ما هم بسیار سنگین است، روزی 8 ساعت کار می کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 162

به "گزارش رسانه خارجی از زعفران ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش رسانه خارجی از زعفران ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید