چگونه بدون کمترین آسیب به دامان طبیعت به گردشگری بپردازیم؟

به گزارش مجله معلمی، امروزه سفر پایدار از مهم ترین دغدغه های دوست داران طبیعت و عاشقان سفر است. صنعت گردشگری در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی نموده و همین موضوع باعث شده تا شاهد به وجود آمدن مفاهیم تازه و جذابی در این حوزه باشیم. یکی از تازهترین مفاهیمی که امروزه می توانید در صنعت گردشگری آن را مشاهد کنید، سفر پایدار است.

چگونه بدون کمترین آسیب به دامان طبیعت به گردشگری بپردازیم؟

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سفر پایدار انداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این مفهوم تازه و مجذوب نماینده بیاندازیم.

سفر پایدار چیست

در حقیقت اگر بخواهیم سفر پایدار را به شما معرفی کنیم می توان گفت این مفهوم به نوعی از سفر گفته می گردد که در آن مسافران تمام کوشش خود را می نمایند تا آلودگی های زیست محیطی نظیر انتشار گاز کربن دی اکسید و بعلاوه مصرف پلاستیک را در طول سفر خود کاهش داده و بعلاوه از فرهنگ ها و مشاغل بومی حمایت نمایند. مسافران در این شیوه سفر تمام کوشش خود را می نمایند تا هم به محیط زیست و هم به هم نوع های خود یاری بسیار زیادی نمایند.

در حقیقت می توان گفت سفر پایدار به معنای پیدا کردن روشی است که در آن بتوان بدون آسیب زدن به محیط زیست و بخش های فرهنگی، یک سفر طولانی و لذت بخش را تجربه کرد.

گردشگرانی که سفر پایدار را انتخاب می نمایند نباید به هیچ عنوان به محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود آسیب بزنند و در حقیقت سفر پایدار به آن علت به وجود آمده تا اثرات منفی و مخرب گردشگری را کاهش چشمگیر داده و بعلاوه باعث گردد تا انجام سفر و ورود گردشگر باعث سودآوری هم برای محیط زیست و هم برای افراد محلی گردد.

سفر پایدار به معنای ارزشمند دانستن طبیعت و حفظ منابع آن است و در آن مسافران باید اندازه آلودگی ناشی از سفر خود را به طرز چشمگیری کاهش داده و با دانستن تاثیرات خود بر محیط زیست و حیات وحش تمام کوشش خود را نمایند تا خطرات و آسیب ها را کاهش بدهند. بعلاوه آن ها باید افراد محلی، مشاغل و فرهنگ های بومی ارتباط برقرار نموده و باعث پیشرفت آن ها شوند.

سفر پایدار | اصول گردشگری پایدار

حال که با گردشگری و سفر پایدار آشنا شدید ضروری است تا نگاهی به مهم ترین اصول این سفر انداخته و در رابطه با آن صحبت کنیم. اگر بخواهیم اصول این سفر را به شما معرفی کنیم، می توان گفت که گردشگری پایدار دارای سه اصل اساسی است که شامل موارد زیر می گردد:

سفر پایدار | توجه به محیط زیست

یکی از اصول سفر پایدار، توجه به محیط زیست و کاهش اثرات مخرب و منفی بر روی آن و بعلاوه بر روی حیات وحش است. این اصل در حقیقت باعث می گردد تا شاهد کاهش کربن، به ویژه در سفرهای هوایی باشیم.

کاهش مصرف آب، کاهش زباله های پلاستیکی و بعلاوه یاری به حفظ حیات وحش نیز از بخش های بسیار مهم در طول سفر پایدار است.

در حقیقت افرادی که سفر پایدار را انتخاب می نمایند باید در طول سفر و گردش خود از وسایلی استفاده نمایند که قابلیت استفاده مجدد را داشته و از این طریق به کاهش آلودگی در محیط یاری نمایند.

بعلاوه مسافران سفرهای پایدار باید به سراغ هتل ها و رستوران هایی بروند که از مواد بازیافتی استفاده می نمایند. بعلاوه اگر دوست دارید تا تورهای بازدید از حیات وحش را انتخاب کنید، باید به سراغ تورهایی بروید که به استانداردهای حفظ حیات وحش مقید بوده و تمام کوشش مسئولین آن طور این باشد که هیچ آسیبی به حیات وحش و محیط زیست نزنند.

توجه به اجتماع های محلی

اصل دیگر سفر پایدار در رابطه با تاثیر گردشگری بر روی مردم بومی و جوامع محلی است. در حقیقت اگر بخواهیم توضیحی در این زمینه به شما ارائه دهیم باید گفت که در سفر پایدار باید حمایت از مشاغل بومی، حمایت از سازمان های مردم نهاد، اشتغال زایی، یاری به موسسات اجتماعی و خیریه های محلی در اولویت قرار بگیرد.

در حقیقت این موضوع باعث شده تا گردشگرانی که قصد دارند تا سفر پایدار را تجربه نمایند، اقدام به حمایت از پروژه های اشتغال زایی و بعلاوه موسسات اجتماعی در منطقه ها محلی نمایند.

این موضوع باعث می گردد تا شاهد رشد و پیشرفت بسیار زیادی در منطقه ها مختلف باشیم. به عنوان مثال بسیاری از کشورهای آفریقایی از نظر داشتن جاذبه های گردشگری و گردشگری در شرایط فوق العاده ای قرار دارند، اما مسائل مالی باعث شده تا جوامع محلی آن ها به طرز چشمگیری آسیب دیده و امکان پیشرفت نداشته باشند. افرادی که گردشگری پایدار را انتخاب می نمایند، در طول سفر تمام کوشش خود را می نماید تا باعث رشد اجتماع و جامعه محلی این منطقه ها شوند.

سفر پایدار | یاری به اقتصاد محلی

اصل دیگری که در سفرهای پایدار باید به آن توجه کنید، یاری به اقتصاد محلی است. در حقیقت این اصل بر سودآوری مشاغل محلی برای پایداری تمرکز دارد. اگر سفر پایدار را انتخاب نموده و قصد دارید تا چنین سفری را تجربه کنید باید تمام کوشش خود را کنید تا با خرج کردن و صرف پول به رونق اقتصاد های محلی و بومی یاری نموده و کاری کنید که این اقتصادها در وهله اول به جای مانده و سپس رشد نموده و وارد مرحله تازه بشوند. این موضوع باعث می گردد تا شاهد پیشرفت جوامع محلی و بومی منطقه ها مختلف کره زمین باشیم.

متاسفانه ورود شرکت های بزرگ و چند ملیتی باعث آسیب رسیدن به مشاغل بومی در منطقه ها مختلف شده است. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم باید به این نکته اشاره نمود که گردشگرانی که به منطقه ها مختلف می روند، تمام کوشش خود را می نمایند تا برای خرید تمامی محصولات مورد احتیاج خود به سراغ برندهای مشهور بروند، این در حالی است که اگر شما از کسب و کار هایی محلی محصولات خود را بخرید، این موضوع باعث رشد و شکوفایی مالی این منطقه ها خواهد شد.

کاهش پلاستیک در سفر پایدار

همان طور که اشاره نمودیم یکی از موضوعات بسیار مهم در سفر پایدار یاری به محیط زیست است. به همین علت در این بخش قصد داریم تا به شما تکنیک هایی را آموزش دهیم که بتوانید به وسیله آن به طرز چشمگیری اندازه پلاستیک را در هنگام سفر خود کاهش داده و از این طریق به محیط پیرامون خود یاری کنید.

اگر بخواهیم تکنیک های مختلف را در این زمینه به شما معرفی کنیم که باعث می گردد تا اندازه مصرف پلاستیک را در طول سفر کاهش دهید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

استفاده از فلاسک یا قمقمه

یکی از تکنیک هایی که باعث می گردد تا شما بتوانید مصرف پلاستیک را در سفر پایدار خود کاهش دهید، استفاده از فلاسک یا قمقمه است. در حقیقت شما می توانید به جای خوردن آب معدنی و یا استفاده از بطری های یک بار مصرف، در سفر از قمقمه و یا فلاسک خود بهره ببرید. این موضوع در وهله اول باعث صرفه جویی در هزینه ها شده و بعلاوه باعث گردد تا پلاستیک کمتری مصرف کنید.

استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه پلاستیکی

متاسفانه در طول روز شاهد حجم گسترده ای از کیسه های پلاستیکی هستیم. فراوری و استفاده از این کیسه های پلاستیکی باعث می گردد تا شاهد آسیب جدی به محیط زیست باشیم و به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم تا در هنگام سفر، به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه ای بهره ببرید. این موضوع به شما یاری می نماید تا مصرف پلاستیک را کم نموده و به محیط زیست یاری کنید.

سفر پایدار | استفاده از ظروف قابل شستشو به جای ظروف پلاستیکی

به جای این که غذاهای خود را در ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف میل کنید، می توانید به سراغ ظروف قابل شستشو رفته و از این دسته محصولات بهره ببرید. در حقیقت اگر شما ظروف قابل شستشو را در سفر پایدار تان به همراه داشته باشید، این موضوع باعث می گردد تا اندازه استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی به طرز چشمگیری کاهش پیدا نموده و شاهد یاری به محیط زیست باشیم.

جمع آوری و تفکیک زباله ها به جای رها کردن در طبیعت

متاسفانه بسیاری از گردشگران و گردشگر ها بدون آن که به عواقب کار خود فکر نمایند، اقدام به رها کردن زباله های پلاستیکی در محیط زیست می نمایند. همان طور که می دانید زباله های پلاستیکی سالیان سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند و همین موضوع باعث می گردد تا شاهد آسیب جدی به محیط زیست باشیم.

در نتیجه برای داشتن یک سفر پایدار و یاری به محیط زیست در مرحله اول ضروری است تا زباله های خود را تفکیک نموده و سپس از رها کردن آن ها در محیط زیست خودداری کنید. انجام این مورد نیز باعث می گردد تا شاهد کاهش پلاستیک در محیط زیست و یاری به پیرامون خود باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 618

به "چگونه بدون کمترین آسیب به دامان طبیعت به گردشگری بپردازیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بدون کمترین آسیب به دامان طبیعت به گردشگری بپردازیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید