چگونه آب های زیرزمینی می توانند زندگی ما را متحول نمایند؟

به گزارش مجله معلمی، حدود 70 درصد از آب های زیرزمینی دنیا برای فراوری مواد غذایی، دام و محصولات صنعتی استفاده می گردد.

چگونه آب های زیرزمینی می توانند زندگی ما را متحول نمایند؟

آب زیرزمینی که از آن به عنوان مواد نامرئی در غذا یاد می گردد، آبی است که از سطح زمین به شکاف ها و فضا های خاک، ماسه و سنگ راه پیدا می نماید که منبع حیاتی برای آب آشامیدنی و یک منبع کلیدی برای کشاورزی، صنعت و زیست بوم های طبیعی است. با این حال، منابع آب زیرزمینی در معرض خطر استفاده بیش از حد و آلاینده ها هستند.

به نقل از ویفروم، آیا می توانید به چیز هایی فکر کنید که نمی توانید ببینید، اما برای زندگی لازم است؟ احتمالاً به اکسیژن فکر می کنید، اما پاسخ صحیح دیگر آب های زیرزمینی است.

آب زیرزمینی آبی است که از سطح زمین به شکاف ها و فضا های خاک، ماسه و سنگ راه پیدا نموده است. طبق گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تقریبا تمام آب شیرین مایع جهان را آب های زیرزمینی تشکیل می دهند که آن را به یکی از اجزای حیاتی زندگی روی زمین تبدیل می نماید.

خروجی های طبیعی آب های زیرزمینی شامل چشمه ها، نهرها، رودخانه ها و اقیانوس ها هستند، اما می توانند به طور مصنوعی به وسیله چاه های حفر شده در سفره های زیرزمینی نیز آزاد شوند.

فائو آب های زیرزمینی را به عنوان مواد نامرئی در غذا توصیف می نماید و سازمان زمین شناسی ایالات متحده می گوید که یکی از مهم ترین منابع طبیعی جهان هستند.

حدود 70 درصد از آب های زیرزمینی جهان برای فراوری مواد غذایی، دام و محصولات صنعتی استفاده می گردد و تقریباً یک سوم آب مورد استفاده در آبیاری محصولات، آب های زیرزمینی است.

مردمی که در منطقه ها خشک تر جهان زندگی می نمایند تقریباً به طور انحصاری به آب های زیرزمینی برای تامین آب خود وابسته هستند. در ایالات متحده، آب های زیرزمینی حداقل 50 درصد از آب شیرین هشت استان را تأمین می نماید که بیشترین وابسته به آن، می سی سی پی با 84 درصد است و به طور کلی کمتر از یک سوم مصرف آب شیرین این کشور را تشکیل می دهد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، هند بزرگ ترین مصرف نماینده آب های زیرزمینی در جهان و طبق گزارش بانک جهانی، یک چهارم کل آب های زیرزمینی جهان را به خود اختصاص داده است و آمریکای شمالی و آسیای جنوبی بیش از همه به منابع آبیاری متکی هستند.

زیست بوم های طبیعی ما نیز به آب های زیرزمینی احتیاج دارند، زیرا جریان آب به تالاب ها و نهر ها را تضمین می نمایند. بسیاری از فرآیند های صنعتی از منابع آب زیرزمینی استفاده می نمایند؛ معمولاً آن هایی که کیفیت آب در آن ها مهم است، اما دسترسی به آب های سطحی محدود دارند و شامل فراوری، معدن، نفت و گاز، فراوری انرژی، مهندسی و ساخت و ساز می شوند.

اتکاء به آب های زیرزمینی با سرعتی سریع در حال افزایش است و در بسیاری از منطقه ها، سریع تر از آن چه طبیعت بتواند آن ها را دوباره پر کند، استخراج می گردد.

بخشی از دلیل، افزایش فراوری مواد غذایی است. فائو می گوید: فراوری باید تا سال 2050 تا 50 درصد افزایش یابد تا احتیاج های جمعیت جهانی که پیش بینی می گردد به 9 میلیارد نفر برسد را برآورده کند.

بیشتر بخوانید

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 425

به "چگونه آب های زیرزمینی می توانند زندگی ما را متحول نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آب های زیرزمینی می توانند زندگی ما را متحول نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید