موتور M24 پلاس وانت نیسان زامیاد چه تفاوتی با Z24 دارد؟

به گزارش مجله معلمی، زامیاد نسخه تک سوز وانت نیسان را با موتور M24 پلاس نو به فروش می رساند. پروژه طراحی این موتور در سال 1399 آغاز شد و زامیاد قرار است از این قوای محرکه در بسیاری از محصولات تولیدی خود استفاده کند.

موتور M24 پلاس وانت نیسان زامیاد چه تفاوتی با Z24 دارد؟

بیت ران - محمد فتح اللهی: زامیاد خرداد ماه در شرایط فروش خود خاطرنشان کرد که وانت نیسان های تازه مجهز به موتور M24 پلاس خواهند بود. موعد تحویل نیسان های تازه با موتور M24 پلاس هم شهریور ماه است.

شرکت مگاموتور حدود سه سال پیش تصمیم به ارتقاء قوای محرکه M24 وانت نیسان گرفت. از آنجایی که قرار نیست پس از دهه ها بازار خودرو ایران با این محصول قدیمی خداحافظی کند، باید برای کسب استانداردهای تازه حداقل موتور آن کمی بروزتر می شد.

پیش از آغاز، باید بدانیم که موتور قدیمی وانت نیسان یعنی Z24 چه ویژگی هایی داشت. Z24 قوای محرکه ای بود که می توانست 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. Z24 موتوری 8 سوپاپه با دریچه گاز سیمی بود و براساس ادعاها استاندارد یورو 5 را در اختیار داشت.

اما این موتور پس از تبدیل به M24 پلاس چه تغییراتی در خود مشاهده کرد؟ باید گفت که در بحث توان موتور، M24 پلاس مثل Z24 هنوز هم 94 اسب بخار قدرت فراوری می نماید.

گشتاور آن هم با 7 نیوتن متر کاهش به 180 نیوتن متر رسید. این قوای محرکه هنوز 8 سوپاپه است اما دریچه گاز آن برقی شد. مگاموتور مدعی است که موتور M24پلاس می تواند استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کند.

M24 پلاس چه تفاوت های دیگری با Z24 دارد؟

موتور Z24 قدیمی نمی توانست با ویژگی های تاریخ گذشته خود استانداردهای تازه را پاس کند. به همین علت، مگاموتور در ابتدا دریچه گاز این موتور را از سیمی به الکتریکی تغییر داد.

سیستم برقی M24 پلاس هم تغییر کرد. با توجه به الزامات استانداردهای تازه در زمینه سامانه های کنترل پایداری و ترمز اضطراری، EMS خودرو (Engine Management System یا سیستم مدیریت موتور) تغییر کرد. در این تغییر باید پروتکل شبکه CAN در EMS پیاده سازی می شد.

شبکه CAN شامل گروهی از ماژول ها و اتصالات است که این اتصالات برای تبادل اطلاعات بین ماژول ها ایجاد شد. به این اتصالات، اصطلاحاً Bus می گویند. Bus مثل بزرگراهی است که داده ها داخل آن بین ماژول ها در حال عبور و مرور هستند.

این Busها در واقع پیوند مشترکی بین ماژول ها برقرار می نمایند. بطوریکه برای به اشتراک گذاشتن داده ها نیازی به سیم کشی مجدد نباشد.

در نهایت پس از پیاده سازی سامانه EMS موتور M24 پلاس با شبکه CAN سیستم ECU این قوای محرکه مجدداً با نمونه ایرانی کالیبره شد.

برای بالابردن ایمنی وانت نیسان های تازه، مسیر برگشت سوخت از ریل به باک حذف شد تا احتمال نشتی در آن از میان برود. چنین تغییراتی موجب شد موتور M24 پلاس به بیان مگاموتور مصرف سوخت کمتری در مقایسه با Z24 داشته باشد. ضمن اینکه حالا می توان استانداردهای آلایندگی را هم با این قوای محرکه تازه پاس کرد و برای دهه های دیگر آن را در خط فراوری نگهداشت!

جدول مقایسه تغییرات موتور M24 پلاس با Z24
ویژگی های موتورموتور Z24موتور M24 پلاس
قدرت (اسب بخار)9494
گشتاور (نیوتن متر)187180
تعداد سوپاپ88
نوع دریچه گازسیمیبرقی
استاندارد آلایندگییورو 5یورو 5

زامیاد برنامه دارد تا از این قوای محرکه تازه در بسیاری از محصولات فراوریی خود استفاده کند. خودروهایی مثل صحرا، پادرا و کارون احتمالاً با این موتور به بازار می آیند.

نیسان تک سوز آپشنال تازه با موتور M24 پلاس فقط 12.5 میلیون از نیسان زامیاد با موتور Z24 گرانتر است. از آنجایی که تغییرات در موتور تازه برای بهبود عملکرد آن صورت گرفت، خرید وانت نیسان با قوای محرکه M24 پلاس منطقی تر به نظر می رسد. به غیر از این، محتمل است که با فراوری قوای محرکه M24 پلاس، موتور Z24 به کلی از خط فراوری کنار رود.

از آنجایی که وانت نیسان سرجهازی خودروهای ایرانی در بازار است، زامیاد حالا حالا ها قصد خداحافظی با آن را ندارد. پس احتمالاً نسخه های تازه ای از این وانت با ایربگ راننده و سرنشین، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور نور و باران و… به بازار عرضه خواهند شد.

فهرست قیمت ایران خودرو ویژه مرداد 1402 اعلام شد

12 هزار نیسان زامیاد بلاتکلیف هستند / خریداران خودرو تحویل نگرفتند اما اقساط می دهند!

کراس اوور Voyah FREE دانگ فنگ با 490 اسب بخار قدرت به ترکیه رسید

رکود بی سابقه بازار خودرو / گزارش بازار و تحلیل قیمت روز خودروها

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 4 مرداد 1402 بروزرسانی: 4 مرداد 1402 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 570

به "موتور M24 پلاس وانت نیسان زامیاد چه تفاوتی با Z24 دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور M24 پلاس وانت نیسان زامیاد چه تفاوتی با Z24 دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید