طولانی ترین تونل جهان در زیر رشته کوه آلپ
به گزارش مجله معلمی، به تازگی مراحل ساخت طولانی ترین تونل جهان که کشورهای سوییس و ایتالیا را از زیر رشته کوه آلپ به یکدیگر متصل می نماید، به اتمام رسیده و این تونل در ژوئن 2016 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. به یاری این تونل 60 کیلومتری که گوتارد (Gotthard) نام دارد، قطارهای مسیر زوریخ به میلان در 2 ساعت و 50 دقیقه به مقصد خواهند رسید که حدودا یک ساعت کمتر از گذشته است. در ژانویه 2016 تعداد 1000 مسافر برای حضور در اولین قطار این مسیر انتخاب خواهند شد. با
ساخت تونل گوتارد به وسیله 2000 کارگر، به مدت 20 سال به طول انجامید و 6.5 میلیارد دلار برای کشور سویس هزینه داشت. در عملیات ساخت این تونل 31 میلیون تن خاک و سنگ به وسیله 2 میلیون کامیون جابه جا شده است و ماشین های حفاری روزانه بیش از 285مترمکعب سنگ از کوه استخراج می کردند. تونل گوتارد در حقیقت از دو تونل موازی تشکیل شده است که مسیرهای رفت وبرگشت قطار را تأمین می نمایند. متأسفانه در جریان عملیات ساخت، 8 کارگر جان خود را از دست دادند. تونل گوتارد در عمیق ترین قسمت نسبت به قله های رشته کوه آلپ، 24400 متر عمق دارد و طراحی آن به شکلی است که کل مسیر تقریبا صاف و بدون شیب به نظر می رسد. به یاری این تونل قطارهای مسافربری می توانند تا 240 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند. هدف ساخت تونل گوتارد، تسهیل ارتباط بین بخش های پرجمعیت شمال غربی اروپا با شرق و جنوب این قاره است و به یاری آن حمل ونقل مسافر و کالا بین این بخش ها با سرعت به مراتب بیشتری انجام خواهد شد. به گفته رنزو سیمونی مدیرعامل شرکت راه آهن گوتارد؛ از ماه آینده (اکتبر) اولین تست ایمنی تونل گوتارد شروع می گردد. با تست های طراحی شده برای سنجش ایمنی این تونل، بعد از افتتاح امنیت آن حتی از شبکه ریلی کشور سویس نیز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر عنوان طولانی ترین تونل جهان در اختیار تونل 53 کیلومتری سیکان (Seikan) در ژاپن قرار گرفته است که جزیره اصلی را به هوکایدو متصل می نماید. البته کشور چین نیز در حال برنامه ریزی برای ساخت یک تونل زیرآبی 122 کیلومتری بین شبه جزیره های لیادونگ و شاندونگ است که هزینه ساخت آن 32 میلیارد دلار برآورد می گردد. منبع : International Business Times
منبع: کجارو