اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

به گزارش مجله معلمی، از زمانی که اولین اتوبوس ایران در شهر رشت و به وسیله یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و سپس این اتوبوس به تهران برای حمل و تقل گروهی مردم استفاده شد، از آن موقع که کرایه این اتوبوس 3 شاهی بود تا به امروز که تهران یکی از مدرن ترین و گسترده ترین سیستم های حمل و نقل شهری جهان را دارد، ناوگان اتوبوسرانی تهران شاهد تحولات زیادی بوده است. با تصاویر اختصاصی خبرنگاران از تعدادی از اتوبوس های قدیمی تهران همراه باشید تا شاهد بخشی از این سیر تحول باشیم.

اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

در سال 1298 شمسی و در پی ایجاد نارضایتی بین مردم به علت نبودن یک سیستم حمل و نقل با کارایی مناسب و با توجه به توسعه شهرها و توسعه شهرنشینی، بلدیه تهران موظف شد تا با تحقیق و آنالیز به سیستم حمل و نقل شهری سر و سامانی بدهد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار شهرداری قرار دهد.

شهرداری تهران به قانون گذاری برای این سیستم حمل و نقل پرداخت. قوانینی مثل آیین نامه انضباطی، تثبیت خطوط اتوبوسرانی، زمان کار این ناوگان و اندازه کرایه اتوبوس در این زمان وضع شدند.

در سال 1299 تعدادی اتوبوس زایس از شوروی خریداری شد که با افزایش تعداد آنها، هشت خط اتوبوسرانی با کرایه 10 شاهی شروع به کار کردند.

در سال 1305 لایحه تاسیس شرکت اتوبوسرانی تصویب شد. در سال 1320 حدودا تعداد 100 دستگاه اتوبوس در تهران به سرویس دهی می پرداختند که 90 دستگاه از آنها مرسدس بنز بودند.

در سال 1323 تعداد 50 دستگاه اتوبوس به ایران وارد شد که 30 دستگاه به تهران اختصاص یافت.

شرکت مرسدس بنز همیشه بخش مهمی از احتیاج ناوگان اتوبوسرانی ایران و سراسر جهان را تامین نموده است. اتوبوس های این شرکت به دوام و کیفیت ساخت بالا و زیبایی معروف بوده و هستند.

در دهه 40 به تدریج ناوگان اتوبوسرانی شهری به شهرهای دیگر ایران توسعه یافت. شهرهایی مثل مشهد، ارومیه، اصفهان و رشت از اولین شهرهایی بودند که صاحب اتوبوس شهری شدند.

پس از انقلاب اسلامی فرایند افزایش تعداد شهرهایی که دارای ناوگان اتوبوسرانی شدند ادامه یافت.

در سال 1386 اولین خط تندرو اتوبوسرانی یا BRT در تهران تاسیس شد.

این خط مسافران را از چهارراه تهرانپارس به میدان آزادی می رساند.

امروز در تهران 10 خط اتوبوسرانی تندرو مشغول به فعالیت و اتوبوس هایی کاملا مدرن مشغول سرویس دهی به مردم هستند. اخیرا فراوری متروباس های هیبریدی در تبریز شروع شده و نخستین نمونه های آن در تهران با ظرفیت جابه جایی 300 مسافر مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند. اگر در خصوص ناوگان اتوبوسرانی شهر خود نظری دارید، آن را با خبرنگاران و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 317

به "اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید