22 ایده عالی برای یاری به بچه ها در انجام تکالیف خانه

به گزارش مجله معلمی، تکالیف می توانند منبع بزرگ درماندگی والدین و بچه ها در خانه باشند. به خصوص وقتی که بچه ها تکالیف خود را کامل انجام نمی دهند و آن ها را از خانه به مدرسه منتقل می نمایند. اگر فرزند شما هم با انجام دادن تکالیفش مشکل دارد، این مقاله را تا خاتمه دنبال کنید. ما چندین راه چاره برای یاری به تکالیف بچه ها معرفی نموده ایم که می توانید آن ها را امتحان کنید.

22 ایده عالی برای یاری به بچه ها در انجام تکالیف خانه

از قلم نیاندازید که یک راه چاره برای همه بچه ها کار نمی نماید. برای آغاز چند مورد را انتخاب کنید و ببینید که کدام یک از آن ها، برای فرزند شما موثرتر است.

بعلاوه اگر معلمی هستید که در پی راه هایی برای یاری به دانش آموزان خود می شد، این مقاله می تواند به شما یاری کند. حتی می توانید آموخته هایتان را با والدین به اشتراک بگذارید، تا آن ها نیز شما را در این مسیر همراهی نمایند.

1. از پوشه تکالیف بهره ببرید

یک پوشه برای تکالیفی مثل کاربرگ ها و فعالیت های خارج از دفتر مشق مشخص کنید و یک طرف آن را برای فعالیت هایی که باید انجام شوند، و طرف دیگر را برای کارهای تمام شده بگذارید. پیشنهاد می کنم که پوشه باکیفیتی انتخاب کنید تا بتوانید مدت بیشتری از آن بهره ببرید. بهتر است با کودکتان به فروشگاه بروید تا خودش طرح و رنگ آن را انتخاب کند. این کار باعث می گردد که هم فرزندتان بخشی از فرایند سازمان دهی تکالیف باشد، و هم به استفاده از آن تشویق گردد.

2. سازماندهی و نظم را به صورت مداوم آموزش دهید

از آن جایی که بخش عمده ای از انجام تکالیف مدرسه، مربوط به سازماندهی و نظم است، باید این مهارت ها را به طور مستمر آموزش دهید و تمرین کنید. در خصوص این که وسایل را باید در کجای خانه قرار دهید صحبت کنید. هنگامی که برای سازماندهی کارها و فکرتان به زمان احتیاج دارید، یک استراحت 5 دقیقه ای در نظر بگیرید و در نهایت، نمونه ای از این که چگونه باید تکالیف را مرتب کنید و پیش ببرید، به او نشان دهید.

3. جای مخصوصی برای حل تکالیف مشخص کنید

یک نقطه از خانه را انتخاب کنید که فرزندتان همواره بتواند تکالیفش را در آن جا انجام دهد. این مکان مشخص می تواند یک اتاق کار یا صرفا میز آشپزخانه تان باشد. هدف اصلی این است که جای مشخص و ثابتی را با کمترین حواس پرتی، برای او درست کنید.

4. مکان مورد نظر را مجهز و تمیز نگه دارید

یکی از مهم ترین کارها برای یاری به تکالیف بچه ها، آماده داشتن مداد یا اتوماتیک اضافه، وسایل رنگ آمیزی و چند کاغذ است، تا هنگامی که فرزندتان به چیزی احتیاج دارد، بدون دردسر به آن ها دسترسی پیدا کند. منظم و آماده نگه داشتن جای حل تکالیف، باعث می گردد که نه شما و نه کودکتان، وقتتان را صرف گشتن دنبال وسایل نکنید.

5. تکالیف را با هم آنالیز کنید

پیش از آغاز تکالیف، چند دقیقه وقت بگذارید و با فرزندتان دفترچه تکالیف را مرور کنید. از او بخواهید تا وظایفی را که امشب باید انجام دهد، به شما بگوید. این کار یاری می نماید تا قبل از هر چیزی، تکالیف آن روز کاملا مشخص شوند. بعلاوه اگر کودکتان به صورت واضح فهرست کارهایش را یادداشت نمی کرد، می توانید با او هم فکری کنید تا بتواند روزهای دیگر دقیق تر و کامل تر بنویسد.

برای مثال اگر فرزندتان برای تکلیف ریاضی، فقط کلمه مطالعه را نوشته بود، با او صحبت کنید که چطور می توانید دقیق تر بنویسید و فصل ها و موضوعات مطالعه را هم مشخص کنید. این موضوع مسئولیت پذیری بچه ها را نیز بیشتر می نماید.

6. برای فهمیدن تکالیف روش های جایگزین پیدا کنید

بچه ها و نوجوانان معمولا فهرست تکالیفشان کامل نمی نویسند. از معلمشان بپرسید که وب سایت یا کانالی در فضای مجازی دارد که تکالیف را در آن نوشته باشد یا نه. اگر چنین چیزی وجود داشت، از فرزندتان بخواهید که وقتی نوشتن کارهایش را فراموش می نماید، به آن سایت یا کانال سر بزند. اگر معلم تکالیف را در جایی قرار نمی دهد، بهتر است که بچه ها با هم کلاسی و دوست خود تماس بگیرند و از آن ها بپرسند.

چیزی که اهمیت دارد این است که مسئولیت این کار با فرزندتان باشد، نه شما. در این صورت می توانید به آن ها آموزش دهید که برترین گزینه، نوشتن فهرست تکالیف در همان کلاس درس است.

7. فرزندتان را تشویق کنید

همه می دانند که حل تکالیف، فعالیت مورد علاقه هیچ کدام از دانش آموزان نیست. یکی از کارهایی که برای یاری به تکالیف بچه ها می توانید انجام دهید، تشویق و حمایت فرزندتان است. با همین کار ساده می توانید حل تکالیف را برای آن ها راحت تر کنید.

8. از تایمر بهره ببرید

استفاده از تایمر به شما یاری می نماید تا مرز بین کار و استراحت را مشخص کنید. زمانی را که فرزندتان باید کار کند مثلا 20 دقیقه، تنظیم کنید و بعد از تمام شدن آن، به فرزندتان یک استراحت 5 یا 10 دقیقه ای بدهید. این وسیله کوچک به بچه ها نشان می دهد که چقدر تا زمان استراحت بعدی به جای مانده است.

9. از گوشی همراه استفاده نکنید

نه فقط بچه ها و نوجوانان، که بسیاری از بزرگسالان نیز عاشق گوشی های همراه خود هستند. واقعیت این است که موبایل ها در زمان کاری مانع از تمرکز و مزاحم وظایف اصلی ما می شوند. از فرزندتان بخواهید که در زمان حل تکالیف، از موبایل خود استفاده نکند. البته ممکن است این موضوع در ابتدا برای برخی از بچه ها سخت باشد، اما تلاشتان را ادامه دهید تا بتوانید آن را به یک عادت طولانی مدت تبدیل کنید.

10. برای زمان های استراحت برنامه ریزی کنید

در نظر گرفتن زمان استراحت تاثیر زیادی بر سلامتی افراد می گذارد. سعی کنید بعد از هر کدام از تکالیف یا بعد از زمان مشخصی، استراحت کافی داشته باشید. تعداد استراحت ها به بازدهی فرزند شما بستگی دارد.

11. زمان انجام تکالیف را مشخص کنید

وقتی حرف از تکالیف مدرسه می گردد، داشتن روتین یکی از مهم ترین بخش های آن است. تا حد امکان تکالیف را به طور منظم در برنامه ریزی روزانه خود جای دهید. این می تواند بعد از استراحت کوتاهی پس از آمدن به خانه باشد، یا هر زمانی که بسته به شرایط اعضای خانواده و برنامه های خانوادگی مناسب تر است. مهم است که به این برنامه زمانی پایبند باشید تا تبدیل به روتین روزانه فرزندتان گردد.

12. کار متمرکز را به طور عملی نشان دهید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای یاری به تکالیف بچه ها انجام دهید، نشان دادن کار متمرکز به بچه ها است. وقتی که فرزندتان در حال اجرا تکالیفش است، شما هم کتاب بخوانید، بنویسید یا کارهایتان را انجام دهید.

13. به بچه ها حق انتخاب دهید

به بچه ها درباره کارهای مدرسه حق انتخاب دهید. برای مثال، بگذارید خودشان انتخاب نمایند که ابتدا کدام تکلیف را می خواهند انجام دهند یا چگونه می خواهند فعالیت های خارج از کلاسشان را آغاز نمایند. این کار به آن ها یاری می نماید تا احساس قدرت و استقلال بیشتری داشته باشند.

14. فهرست کارها را بنویسید

به فرزندتان یاری کنید تا هر روز فهرست تکالیف روزانه خود را بنویسد. ابتدا همه کارها را در کاغذ یادداشت کند، و سپس وظایفی را که اهمیت بیشتری دارند، در اولویت قرار دهد و از آن جا آغاز کند. حالا وقت آن است که او را برای تمام کردن فهرست کارها تشویق کنید و سپس هر کدام از فعالیت ها را تیک بزنید. این کار را می توانید روی یک کاغذ یا تخته وایت برد انجام دهید.

15. یک دوست برای انجام دادن تکالیف پیدا کنید

مطمئن شوید که فرزندتان یک دوست یا هم کلاسی دارد که بتواند در صورت احتیاج با او ارتباط بگیرد. این موضوع یاری بسیار زیادی به آن ها می نماید، به خصوص اگر تکالیف آن روز را فراموش نموده یا در خصوص مسئله ای خاص، سوال داشته باشند.

16. انعطاف پذیر باشید

اگر فرزندتان می خواهد تکالیف را کمی متفاوت از پیشنهاد شما انجام دهد، به او اجازه دهید تا امتحان کند. به عنوان مثال، ممکن است فرزندتان دوست داشته باشد که روی زمین دراز بکشد و کار کند، یا بازدهی اش هنگام گوش دادن به موسیقی، بیشتر گردد. البته این ها فقط چند مثال هستند و هیچ روش ثابتی و اثرگذاری برای همه وجود ندارد.

بنابراین انعطاف پذیر باشید و با فکر باز آنالیز کنید، که چه چیزی برای کودک شما بهتر است.

17. به زمان بیش ازاندازه حل برخی از تکالیف دقت کنید

شما برترین فرد برای شناخت علت رفتارهای فرزندتان هستید. اگر می بینید حل یکی از تکالیف بیشتر از دو ساعت طول کشیده است، با همدیگر آن را آنالیز کنید. در این مواقع حمایت کردن و تشویق کردن او، یاری بزرگی است تا بتواند کارهایش را راحت تر جلو ببرد. بعلاوه هنگامی که هیچ کاری انجام نمی دهد، می توانید در پشت صفحه یادداشتی برای معلم اضافه کنید یا با او تماس بگیرید، تا معلم را از چالش هایی که به آن روبرو شده اید، باخبر سازید.

18. تکالیف صورت گرفته را آنالیز کنید

برای برخی از بچه ها، آنالیز و مرور تکالیف اهمیت زیادی دارد. با این کار نه تنها از کامل بودن مشق ها مطمئن می شوید، که می توانید درستی آن ها را نیز آنالیز کنید. اگر کاری به طور کامل انجام نشده بود، از فرزندتان بخواهید موارد مورد احتیاج را اضافه کند. هدف این است که آن ها یاد بگیرند که بهتر است اولین بار کار را به درستی انجام دهند.

19. برای فعالیت های مجذوب کننده بعد از تکالیف، برنامه ریزی کنید

یکی از ساده ترین راه های یاری به تکالیف بچه ها، برنامه ریزی برای فعالیت های مورد علاقه فرزندتان است. انجام یک بازی خانوادگی، تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش، رفتن به بستنی فروشی یا هر فعالیت مجذوب کننده دیگری، راه های فوق العاده ای برای پاداش دادن بعد از حل تکالیف هستند.

20. یک انگیزه عالی برای او ایجاد کنید

اگر بعد از مدتی احساس کردید که فرزندتان دیگر انگیزه کافی برای انجام تکالیف را ندارد، می توانید یک سیستم پاداش دهی درست کنید. با او در خصوص چیزهایی که می خواهد صحبت کنید، مثل فیلم تماشا شبانه با دوستان یا خوابیدن در کنار آن ها. شرایط رسیدن به آن را مشخص کنید مثل هر شب انجام دادن تکالیف به مدت یک هفته و در نهایت برنامه را اجرا کنید. با این کار می توانید عادات مثبت را در آن ها تقویت کنید.

سیستم پاداش در تربیت فرزند؛ چطور یک سیستم تاثیرگذار داشته باشیم؟

21. با معلمان در ارتباط باشید

همواره با معلم فرزند خود در ارتباط باشید. آن ها بیشتر اوقات راه چارههای مفیدی برای چالش های مربوط به دانش آموزان دارند، اما اگر ندانند که فرزند شما با چه مسائلی روبه رو شده است، نمی توانند اطلاعات مفید را در اختیار شما بگذارند. در خصوص چالش ها و مسائلی که در خانه مشاهده نموده اید، با او مشورت کنید.

از قلم نیاندازید که به هیچ عنوان سرزنش کردن نباید جایی در این گفتگوها داشته باشد. اگر مسائل ادامه دار شدند، آن ها را در جایی ثبت کنید و از معلم بخواهید که یک جلسه حضوری برای صحبت بیشتر و کامل تر با همدیگر داشته باشید.

22. در جبهه متحد با معلم ها بمانید

حتی اگر تکالیف خانه تبدیل به منبع بزرگی از ناامیدی شوند، بهتر است که در کنار معلمان بمانید. گفتن نگرانی ها و ناراحتی هایتان به صورت خصوصی به معلم، مفید است، اما انجام این کار در حضور فرزندتان، می تواند پیغام اشتباهی را منتقل کند.

حرف آخر

به یاد داشته باشید که برای یاری به تکالیف بچه ها، ابتدا با چند مورد از راه چارهها آغاز کنید و به آن ها فرصت دهید تا بتوانید مقدار اثربخشی آن ها را بفهمید. هدف اصلی این است که فرزند شما بتواند تکالیف را به تنهایی انجام دهد و احساس موفقیت کند. این موضوع ممکن است احتیاج به زمان، تمرین و تغییر مداوم استراتژی ها در طول راه داشته باشد، اما در نهایت به موفقیت در انجام تکالیف مدرسه می رسد.

منبع: thepathway2success

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1402 بروزرسانی: 1 مهر 1402 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 590

به "22 ایده عالی برای یاری به بچه ها در انجام تکالیف خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 ایده عالی برای یاری به بچه ها در انجام تکالیف خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید