کول خرسان ، می گویند اینجا دره ارواح است

به گزارش مجله معلمی، در این مطلب می خواهیم یکی از عجیب ترین جاذبه های طبیعی ایران را به شما معرفی کنیم؛ جایی که کمتر کسی می شناسد و شاید فقط سفرروها و ایرانگردهای حرفه ای به این محل عجیب سفر نموده باشند. این مطلب درباره جایی است که با نام دره ارواح هم شناخته می گردد: کول خرسان که قرار است در این مطلب مجله خبرنگاران مفصل به شما معرفی کنیم. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید و عاشق کشف جاهای بکر هستید، این مطلب را از دست ندهید. البته مطمئن باشید بعد از خواندن این مطلب به برنامه ریزی سفر به دره ارواح فکر می کنید. با ما همراه باشید.

کول خرسان ، می گویند اینجا دره ارواح است

دره ارواح ایران کجاست؟

این محل شگفت انگیز که اشکفت زرده هم نامیده می گردد در 35 کیلومتری شمال شهر دزفول در استان خوزستان قرار گرفته است. برای رفتن به دره ارواح باید به جهتی وارد شوید که به روستای بیشه بزان در منطقه شهیون منتهی می گردد. پس از یک ساعت و نیم پیاده روی نسبتا سخت و گذشتن از روستای پاقلعه و کمی مانده به روستای بیشه بزان به مقصد موردنظر می رسید. پس برای رفتن به این جا اول باید خودتان را به جنوب ایران و شهرستان دزفول برسانید. بد نیست یادآوری کنیم که شهر دزفول و منطقه ها اطرافش تاریخ بسیار کهن و طبیعتی غنی با دیدنی های زیاد دارد. در جهت دیدنی هایی ماند سد دز و قلعه شاداب که یکی از بزرگ ترین قلعه های طبیعی ایران است و در دل کوه کنده شده وجود دارد.

برترین وقت سفر به کول خرسان

یکی از شگفتی های کول خرسان آب وهوای آن است که با آب وهوایی که از منطقه جنوب و خوزستان سراغ داریم کاملا فرق دارد یعنی با اینکه در منطقه گرجهتی خوزستان واقع شده، اما زمستان هایی نسبتا گرم و تابستان هایی کاملا خنک دارد. گاهی دمای هوا در دره منهای بیست درجه سانتی گراد است و اختلاف دمایش با دزفول که فاصله زیادی هم باهم ندارند تا 30 درجه است. تقریبا همه فصل ها برای این سفر مناسب هستند اما اگر قصد دارید در زمستان سفر کنید حتما شرایط بارندگی در منطقه را آنالیز کنید تا باران و سیلاب خللی در سفرتان ایجاد نکنند.

وقتی از کول خرسان حرف می زنیم دقیقا ازچه حرف می زنیم

کول در زبان محلی منطقه به معنای دره است ولی تا امروز کسی نمی داند چرا نام خرسان روی این دره گذاشته شده است. این دره عجیب حدودا 200 متر عمق دارد و قسمتی از رشته کوه های زاگرس است. جهت بین دیواره های دره انقدر باریک است که فقط یک نفر می تواند از آن عبور کند. هر چه جلوتر بروید دیوارها بلندتر می شوند و به هم نزدیک تر، به طوری که دیگر آسمان بالای سرتان را نمی بینید و شاید به همین خاطر باشد که این دره را دره ارواح می نامند.گفتیم برای رسیدن به کول خرسان حدودا یک و نیم ساعت پیاده روی در پیش دارید اما بعد از این پیاده روی طولانی با یکی از عجیب ترین جاهایی که در عمرتان دیده اید روبرو می شوید و خستگی راه را فراموش می کنید. در ورودی دره یک نخلستان کوچک قرار گرفته است و هر چه به سمت سرانجام پیش می روید درختان بومی منطقه مثل کنار، سدر، انجیر وحشی و…بیشتر به چشم می خورند.

دیواره های دره پوشیده از گیاه پرسیاوشان است که چشم انداز دلپذیر و متفاوتی ایجاد نموده اند. علاوه بر این از دیواره های دره آب باریکه هایی روان هستند و درسال های پربارش این باریکه ها به آبشار تبدیل می شوند. در میانه دره هم یک نهر دائمی که از چشمه های داخل دره سرچشمه گرفته است جریان دارد و بر بستری از شن و ماسه روان است. در سرانجامی کول خرسان هم یک غار قوسی شکل با آبگیری در سرانجامیش وجود دارد. این حوضچه که در زبان محلی گهر نامیده می گردد، حدودا 5 متر طول دارد و 3 متر عرض و در فصل گرم محل خوبی برای آبتنی است. شما هم اگر در فصل گرم به دره سفر کنید حتما وسوسه می شوید در این محل بی نظیر تنی به آب زلال بزنید.

نکات ایمنی را در این سفر رعایت کنید

در سفرهایی از جنس ماجراجویی رعایت نکات ایمنی برای لذت بردن از سفر اهمیت زیادی دارد. سفر بی تردید یکی از سفرهای به یادماندنی زندگی تان خواهد بود اگر چند نکته را در نظر بدانید و به خاطر بسپارید. اول از همه اینکه حتما همراه با یک بلد یا راهنمای محلی سفر کنید. همان طور که پیش تر هم گفتیم برای رسیدن به این محل راه پیمایی طولانی در پیش دارید یعنی حدود 4 کیلومتر جهت نسبتا ناهموار از ابتدای جهت تا ورودی کول و حدودا 10 کیلومتر از ابتدای کول خرسان تا سرانجامی آن که به رودخانه دز می رسد.

هر چه به سرانجامی دره و رودخانه دز نزدیک تر شوید سطح آب بالاتر می آید به طوری که برخی جاها مجبور می شوید شنا کنید اما جریان رودخانه دز به شدت سریع است و شنا در آن کار راحتی نیست پس بهتر است در قسمت های امن دره راه بروید و به همین علت است که گفتیم حتما با راهنمای محلی سفر کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 406

به "کول خرسان ، می گویند اینجا دره ارواح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کول خرسان ، می گویند اینجا دره ارواح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید