استخرگاه؛ تکه ای از بهشت است

به گزارش مجله معلمی، خبرنگاران: این خاک بهشت آیین قدمهای تورا چشم به راه است. راهی شو اگر اهل سفری . باز هم سخن از بهشتی سبز به نام گیلان است. همان جایی که خیلی ازما با شعر باز باران و جنگل های رویایی اش می شناسیم و این باراستخرگاه.

استخرگاه؛ تکه ای از بهشت است

گیلان وجب به وجبش دیدنی است و هر روستای آن زیباتر از روستای دیگر. استخرگاه یکی از روستاهای دیدنی استان گیلان محسوب می گردد که کمتر کسی در خصوص آن شنیده و به همین دلیل هنوز بکر و دست نخورده به جای مانده. روستایی کوچک، اما دوست داشتنی که در دامنه کوه جاخوش نموده است.

روستای استخرگاه کجاست؟

استخرگاه در استان گیلان و در نزدیکی منطقه رودبار قرار گرفته است. این روستا در دامنه کوه های اطراف قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی استخرگاه بسیار بی نظیربوده و به همین دلیل در هر چهار فصل قابل بازدید است و زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. جالب است بدانید حتی در فصل زمستان که دسترسی به بیشتر روستاهای کوهستانی شمال ایران مسدود می گردد، هوا در روستای استخرگاه کاملا دلپذیر است. روستای استخرگاه در دل جنگل های کوهستانی کوه درفک واقع شده. این روستا از مرکز شهرستان رودبار تنها 35 کیلومتر فاصله دارد.

کوه درفک، که استخرگاه در دامنه آن واقع شده را بام استان گیلان می دانند. این کوه روزگاری یک آتشفشان پر جوش و خروش بوده که امروزه دیگر توان گذشته را ندارد و تبدیل به یک آتشفشان خاموش شده. موقعیت قرارگیری این روستا باعث شده تا در بیشتر روزهای سال، مه غلیظی تمام منطقه را فرا بگیرد. هوا کاملا پاک و عاری از هرگونه آلودگی است. بوی نان تنوری در روستا می پیچد و دل مردم همچون تنورشان گرم و صمیمی است. این روستا انگار تکه ای از بهشت روی زمین است.

دلیل نام گذاری روستای استخرگاه

شاید با شنیدن نام این روستا کمی تعجب نموده باشید و مایل هستید بدانید که چرا در نام این روستا از کلمه استخر استفاده شده. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود دو استخر است. یک استخر در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی روستا واقع شده. مردم روستای دفراز از آب استخر شرقی برای مصارف کشاورزی خود استفاده می نمایند. به همین دلیل این دو استخر را می توان مایه آبادانی روستای استخرگاه و هم چنین روستاهای اطراف آن دانست. پس کاملا طبیعی است که مردم آنجا برای نام گذاری روستای خود از این نام استفاده نمایند.

مدتی پیش شرکت های تبلیغاتی مختلف برای ساخت تیزر های کوتاه از این روستا استفاده کردند و باعث معروفیت هرچه بیشتر آن شدند. اگر دقت کنید در تبلیغات برندهای ایرانسل، میهن و بانک صادرات از یک لوکیشن بسیار زیبای طبیعی استفاده شده که همان استخر های طبیعی این روستا هستند.

اقامت در روستای استخرگاه

در روستای استخرگاه خبری از ساخت و ساز هتل و سایر اقامتگاه های بوم گردی نیست. اگر قصد دارید تا شب را در این طبیعت بکر سحر کنید، باید در خانه های روستایی اقامت داشته باشید. مردم روستایی در ازای دریافت مبلغی ناچیز، شما را مهمان خانه هایشان می نمایند و حتی اجازه می دهند بر سر سفره آنها بنشینید و طعم غذاهای سنتی آنها را بچشید. این سبک مسافرت هم به رشد مالی منطقه ها روستایی یاری شایان توجهی می نماید و هم خاطره ای منحصر به فرد را در فکر شما به جای می گذارد. اگر به نظر شما برقراری ارتباط با روستاییان مشکل است و نمی توانید محل اقامت مناسبی پیدا کنید، بهتر است همراه تور سفر نموده و همه چیز را به تور لیدر خود بسپارید.

برترین زمان سفر به روستای استخرگاه

همانطور که ذکر کردیم، روستای استخرگاه یک منطقه چهار فصل است و شما می توانید در هر فصل از زیبایی های بی نظیر آن لذت ببرید. این روستا جزء معدود منطقه ها کوهستانی شمال کشور محسوب می گردد که حتی در شش ماه دوم سال نیز می توان مهمان آن بود و از طبیعت بکرش لذت برد.

روستای استخرگاه در بهار

همانطور که انتظار می رود، فصل بهار همه جا بوی شکوفه های بهاری می پیچد. تمام دشت های اطراف سرسبز و پوشیده از گل های بهاری خواهند بود. هنگام طلوع آفتاب هوا کمی سرد می گردد به شکلی که ترجیح می دهید زیر کرسی بمانید و بیرون نیایید. اما در میانه روز هوا بسیار معتدل و بهاری خواهد بود. عید نوروز برای سفر به این منطقه بسیار ایده آل است.

روستای استخرگاه در تابستان:

در فصل تابستان دیگر خبری از سرمای ابتدای صبح نیست. اما در عین حال هوا از تهران بسیار خنک تر خواهد بود. به این ترتیب اگر در گرمای شدید تابستان در پی یک سفر برای فرار از گرما هستید، روستای استخرگاه برای شما برترین گزینه خواهد بود.

روستای استخرگاه در پاییز:

پاییز سلطان فصل ها و ترکیب رنگ ها است. در پاییز هوا نه سرد و نه گرم است. طبیعت رنگ باز می نماید و در هر گوشه می توانید شاهد هزاران رنگ مختلف باشید. روستای استخرگاه در فصل پاییز تبدیل به یکی از شاعرانه ترین و عاشقانه ترین نقاط تمام جهان خواهد شد. پس سفر به استخرگاه را در این فصل از دست ندهید.

روستای استخرگاه در زمستان:

شاید دسترسی به این روستا در فصل زمستان کمی سخت باشد و احتیاج به تجهیزات و خودروهای خاصی داشته باشید. اما در عین حال بر خلاف تصور، هوای زمستان استخرگاه به دلیل وجود حوضچه های آب متعدد، معتدل و قابل تحمل است. دشت های اطراف پوشیده از برف بوده و همه چیز برای اقامتی گرم در کلبه های چوبی آماده است.

نکاتی که باید در سفر به استخرگاه در نظر داشته باشیم

شما می توانید در تور یک روزه استخرگاه شرکت نموده و شب را به تهران بازگردید. گشت و گذار در روستای استخرگاه حدود چهار الی پنج ساعت به طول خواهد انجامید.اگر قصد اقامت شبانه در روستا را دارید، پیش از غروب آفتاب باید یک کلبه روستایی را پیدا کنید.بهتر است در تمامی ایام سال، لباس گرم همراه داشته باشید. در فصل بهار به دلیل بارندگی شدید، دشت های اطراف بسیار لغزنده هستند. پس کفش مناسب و یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید. بهتر است خوراکی و آب کافی همراه خود بیاورید.

معمولا در این منطقه موبایل به سختی آنتن می دهد، پس پیش از رسیدن، با افرادی که می خواهید، تماس بگیرید.پول نقد همراه داشته باشید. کیف یاری های اولیه و داروهای مورد احتیاجتان را همراه خود بیاورید.

دسترسی به روستای استخرگاه

آدرس روستای استخرگاه: گیلان، اتوبان قزوین - رشت، 35 کیلومتری شهرستان رودبار، شهر رستم آباد، روستای استخرگاه

اگر قصد دارید از تهران حرکت خود را شروع کنید، باید ابتدا از جاده ساوه به قزوین رفته و از آنجا به سمت رشت بروید. زمانی که به 70 کیلومتری رشت و نزدیکی شهر توتکابن برسید، باید وارد جاده سمت راست خود شده تا به ییلاق دفراز برسید. این جاده کوهستانی، سر بالایی و کمی سخت است. پس زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید.

پس از 20 دقیقه رانندگی به دفراز خواهید رسید. کمی بالاتر سمت چپ خود یک جاده خاکی مشاهده خواهید کرد. این جاده دقیقا شما را به روستای استخرگاه می رساند. فقط به یاد داشته باشید که وسیله نقلیه شما باید سالم و پرقدرت باشد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 506

به "استخرگاه؛ تکه ای از بهشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخرگاه؛ تکه ای از بهشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید