سفر به جواهرده ، جواهری در استان مازندران

به گزارش مجله معلمی، از استان های شلوغ در تابستان، عید و تمامی تعطیلات در طول سال، مازندران می باشد. این استان شمالی، دارای منظره ها و طبیعت بسیار زیبایی است که هر فردی را به خود جذب می نماید. یکی از مکان های زیبای این استان، روستای جواهرده در رامسر می باشد. اگر قصد سفر به جواهرده رامسر را دارید، با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای سفری حیرت انگیز به جواهرده گیلان...

سفر به جواهرده ، جواهری در استان مازندران

معرفی روستای جواهرده در رامسر

جواهرده رامسر همان طور که گفته شد دارای طبیعت بسیار زیبایی است که برای بهره بردن از آن برترین زمان سفر بهار و تابستان است، در فصل زمستان این روستا پر از برف است و سفر به آن کمی سخت خواهد بود. بعلاوه در فصل بهار و تابستان، آب و هوای این منطقه بسیار خوب است. این روستا در قسمت جنوبی رامسر و در دل جنگل سماموس قرار گرفته است. این روستا به وسیله کوه های البرز از 3 طرف محاصره شده است. جواهرده گیلان شامل 12 منطقه است که بزرگ ترین آن جولاخیل نام برده شده است.

در این روستا مردم اکثرا به کار کشاورزی، دامداری و باغبانی مشغول هستند و از جمله صنایع دستی که به دست همین مردم ساخته می شود می توان به جوراب پشمی، چادر، شولا، چوخا، سفره و نمد اشاره نمود. تعداد نفرات ساکن در جواهرده، 9800 نفر است که بیشتر آن ها در طول سال در بیرون از این روستا ساکن هستند. از جمله غذاها و خوراکی های مختص این روستا می توان به باقلی شور، باقالا قاتوق، میرزاقاسمی، بادمجان قلیه، کباب ترش، ترش تره، شیرین تره، سیرواویج، کماج و ... اشاره نمود.

قدیمی های این منطقه از جشنی که در گذشته در این روستا برگزار می شده است، اطلاع دارند، در این جشن دختران مجرد، گل می کاشتند و از منطقه ها مختلف مازندران و گیلان به این جشن می آمدند.

نام جواهرده رامسر در گذشته

در خصوص نام روستای جواهرده رامسر گفته های بسیاری وجود دارد، بعضی می گویند که جواهرده گیلان کاملا نشان دهنده این روستا است و بعضی خلاف چنین چیزی را فکر می نمایند. گفته می شود در گذشته نام این روستا جئورده یا جئوردی بوده است که به معنای روستای بالا است، در مقابل جیرده به معنای روستای پایین می باشد. در دوران ساسانیان، مردم در قبر، افرادی که فوت می شدند، طلا و جوهر قرار می دادند، به این علت بعد از مدتی نام جئورده به جواهرده تبدیل شده است. اما دسته اول معتقدند که این روستا به علت قرارگیری در چنین مکانی و به همراه داشتن منبع طلا به جواهرده معروف شده است. از جمله دیگر نظراتی که نسبت به نام این روستا وجود دارد، این است که نام این روستا در ابتدا جواهرده بوده است، جوا به معنای گندم است، در این روستا نیز کشت گندم بسیار بوده است. به مرور زمان نام آن به جواهرده تغییر نموده است. نظر دیگری نیز وجود دارد که زنی شجاع و قوی در این روستا زندگی می نموده است که نام او جواهر بوده، به همین علت نام این روستا، بر اساس نام این زن است.

مکان های گردشگری جواهرده گیلان

از جمله مکان های تماشای و مجذوب کننده این روستا می توان به یخچال های دائمی و طبیعی، کوه های سرخ تله، چشمه ها، سه براره رژه و آرامگاه شاه یحیی کیایی اشاره نمود که در سفر به این روستا پیشنهاد می کنیم حتما از آن ها تماشا کنید. از دیگر این مکان های مجذوب کننده این روستا، مسجد جمعه است. این مسجد در گذشته عبادتگاه زرتشتیان بوده است و در آن می توان قبرهای گبری بسیاری در آن پیدا کرد. این مسجد، بنای بسیار قدیمی در جواهرده در رامسر به شمار میرود و قدمت آن متعلق به 700 سال پیش و میتراپرستی برمی شود. در این زمان زرتشتیان اجساد را در محلی قرار می دادند تا پرندگان از آن ها تغذیه نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 486

به "سفر به جواهرده ، جواهری در استان مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به جواهرده ، جواهری در استان مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید