چرا سفر به جزیره ها ما را مسرور می نماید؟

به گزارش مجله معلمی، فرقی نمی کند که کجای جهان باشند، جزیره ها هم برای اهالی و هم برای گردشگران، مجذوب کننده و دوست داشتنی هستند. این مجذوب کنندهیت بی علت نیست.

چرا سفر به جزیره ها ما را مسرور می نماید؟

جزیره ها جزو محبوب ترین جاذبه ها و مقصدهای گردشگری در جهان هستند. در رویاهای روزانه و شبانه خود، همواره سفر به جزایر بکر و زیبا را تصور می کنیم. سواحل شنی مزین به درختان نخل با بانوج هایی که در پس زمینه آنها تا چشم کار می نماید، دریای بیکران است. تصور این جزیره ها نیز لبخند رضایت بر لب همه می آورد.

ولی دقیقا چه عاملی باعث می گردد که جزیره ها در سراسر جهان برای همه مردم محبوب و دوست داشتنی باشند؟ چرا بسیاری از ما وقتی به یک مقصد آرام و دوست داشتنی فکر می کنیم، اول از همه یک جزیره را تصور می کنیم؟

جزیره ها ویژگی های مشترک زیادی دارند. فرقی نمی نماید که کجا باشند. از طبیعت زیبایشان گرفته تا مردمی که در آنها زندگی می نمایند، جزیره ها را انگار طوری ساخته اند که سبب مسروری ما گردد.

از سال 2012 یک تحقیق به وسیله The World Happiness Report در خصوص شادی خودارزیابی شده ساکنان منطقه ها مختلف در بیش از 150 کشور سراسر جهان اجرا شده است. تحقیقات این سال نشان می دهد که نه تنها 10 مورد از 60 کشور شاد جهان، کشورهای جزیره ای هستند بلکه تعدادی از بهترین ویژگی های کشورهای شاد، با زندگی جزیره ای در ارتباط است.

روابط محبت آمیز بین اهالی

یکی از مهم ترین مشترکات کشورهای شاد که در تحقیق اجرا شده تعیین شد، روابط محبت آمیز و وحدت و همدلی بین اهالی بود. بعلاوه این روابط محبت آمیز بین اهالی یک کشور و جمعیت مهاجر آنها نیز دیده می گردد. احتمالا سبک زندگی در یک جزیره، که دور از سایر جاها قرار گرفته است و باعث جذب کردن بازدیدنمایندگان و مهاجرانی از اقصی نقاط جهان می گردد، باعث ایجاد این رابطه محبت آمیز شده است.

مثلا نیوزیلند یکی از کشورهایی است که در لیست کشورهای شاد UN قرار گرفته است، فرهنگی متشکل از حضور اقوام گوناگون از پلی نزی، اروپا و اسیا دارد.

مالت یکی دیگر از کشورهای شاد جزیره ای است. این کشور تاریخی غنی دارد و ترکیبی از سنت های عربی و مدیترانه ای در آن مشاهده می گردد. این ترکیب فرهنگ ها و سنت ها با حضور گردشگران آمریکای شمالی و استرالیایی، بیشتر و غنی تر هم شده است.

در آروبا، گردشگران با یک همجوشی فرهنگی خاصی روبه رو می شوند. مردم این جزیره از بیش از 100 ملیت مختلف هستند. آنها در کنار هم با هماهنگی و اتحاد خاصی زندگی می نمایند. این ترکیب فرهنگی را می توان در فستیوال ها، موسیقی، آشپزی و حتی زبان این منطقه مشاهده کرد. بعضی اهالی اروپا به پنج زبان مختلف صحبت می نمایند از جمله انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی و نوعی لهجه خاص به نام پاپیامنتو.

ترکیب موفقیت آمیز این فرهنگ های متنوع در این جزایر کوچک و بهشتی، نیازمند تغییر و همسان سازی ایده های تازه است. به همین علت است که بسیاری از مردم این جزیره ها، احساس مسروری و رضایت دارند.

طبق گزارش حاصل از تحقیقات The Happiness Index Study حدود 78 درصد از اهالی آروبا، خودشان را مسرور می دانند و نسبت به اهالی، همسایگان و حتی جهانگرد ها، خوشبین هستند و رفتاری محبت آمیز و مهمان نوازانه دارند.

این حس همدلی و همراهی نقش مهمی در احساس ما هنگام بازدید از جزیره ها دارد. حال و هوای یک جامعه، باعث می گردد که مردم آن جامعه زندگی شاد و رضایتمندی داشته باشند و این بر نحوه ارتباط آنها با گردشگران نیز تاثیرگذار است.

منظره ها ساحلی آرامش بخش

البته مردم یک منطقه فقط یکی از دلایلی هستند که باعث مجذوب کنندهیت جزیره ها می شوند. علت مهم دیگر، زیبایی طبیعی و آرامش بخش جزیره ها است؛ جایی که با آب های بی نهایت احاطه شده است. در واقع پاسخ احساسی و روانی ما به منظره ها ساحلی که آن را تاثیر آبی می نامند، تا به حال مورد تحقیق قرار گرفته است. یکی از تحقیقات اخیر به وسیله انستیتوی بارسلون اجرا شده است که نشان می دهد قرار گرفتن در ساحل و منظره ها دریایی و ساحلی، استرس را کاهش می دهد و احساس سلامتی و خوشی را افزایش می دهد.

خوابیدن در بانوج ها زیر آسمان و بلند شدن با صدای اقیانوس و طبیعت، بسیار آرامش بخش است. در این مقصدهای ساحلی معمولا تفریحات فراوانی وجود دارد که همگی نقش موثری در ایجاد حس آرامش دارند. مثلا قایق سواری در آب های آرام یا آب تنی کردن در استخرهای طبیعی.

ترکیب بی نظیر فاکتورها

فرقی نمی نماید که به کدام مقصد جزیره ای سر بزنید؛ بالی باشد یا ماداگاسکار. ترکیب این دو عامل یعنی مردم شاد و مهمان نواز و فضای آرامش بخش، هر دو در کنار هم وجود دارند و باعث می شوند که جزیره ها برای ما مجذوب کننده باشند. شاید خود ما هم به این نتیجه رسیده باشیم ولی نتایج تحقیقات، آن را ثابت می نماید.

پس، دفعه بعد که در حال خیال پردازی و تصور خود در یک جزیره آرام هستید، برای سفر به یکی از این مقصدها برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید جزیره ها شما را شادتر و سرزنده تر می نمایند.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 303

به "چرا سفر به جزیره ها ما را مسرور می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سفر به جزیره ها ما را مسرور می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید