شناخت جزایر ایران با صدور شناسنامه برای آن ها

به گزارش مجله معلمی، صدور شناسنامه جزیره هرمز راهی برای شناخت آن

در روزهای پاییزی سال 97 خبرهای خوش آیندی درباره محیط زیست و جاذبه های گردشگری که در کشور داریم نیز به گوش می رسد، بعد اخبار مربوط به عضویت جزیره کیش در سازمان گردشگری دنیای که خودش گام موثری در رشد و توسعه صنعت گردشگری در دنیا می باشد امروز با خبر شدیم که برای شناخت جاذبه های گردشگری جزایر می توانیم از شناسنامه آن ها استفاده نماییم. با توجه به گفته هایی که معاون محیط زیست دریایی کشور درباره جزیره هرمز که یکی از منطقه ها بسیار مجذوب کننده توریستی چه برای ایرانی ها و چه برای مسافران خارجی به شمار می رود و می تواند در رشد صنعت گردشگری کشور نقش شایانی را ایفا کند. از همین رو برای شناخت بهتر و بیشتر گردشگران جزایر جنوبی کشور به خصوص هرمز مسئولان ذی ربط اقدام به شناسنامه ای برای این جزیره نمودند. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره شناسنامه جزیره هرمز اطلاعاتی را خدمتتان ارائه دهیم؛ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این خبر اطلاعات کاملتر و جامع تری را داشته باشید.

شناخت جزایر ایران با صدور شناسنامه برای آن ها

همانطور که در بالا ذکر کردیم، جزیره هرمز از آن دسته جاذبه های جهانگردی کشور است که پتانسیل بالایی برای جذب جهانگرد دارا می باشد و همین موضوع خود دلیلی است تا مسئولان ذی ربط اهمیت بالایی برای این جاذبه جهانگردی در نظر بگیرند چرا که این جزیره دارای اکوسیستمی است که می تواند جهانگردان خارجی و داخلی زیادی را به سمت خود جذب کند و این خود می تواند یاری بزرگی به رشد صنعت جهانگردی کشور بنماید. با تمام این تفاسیر معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است که جزیره هرمز یکی از منطقه ها بسیار مجذوب نماینده برای جهانگردی چه توریسم معمولی، چه اکوتوریسم و چه توریسم خارجی است.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست، پروین فرشچی:

طرح ها، پروژه ها و فعالیت های زیاد و متعددی به وسیله جایکا در کشور در حال اجرا است، اما ما طرح خاصی که به تهیه طرح جامع حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان مربوط می گردد را از حدود دو سال پیش شروع کردیم.

بعلاوه وی در ادامه صبحت های خود گفت است که در ابتدا ما آماده سازی و نوشتن طرح ها را شروع نموده بودیم و آن را به امضای دو نهاد سازمان حفاظت از محیط زیست و جایکا نیز رساندیم. پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نکته خوب طرح جایکا این است که ذی نفعان زیادی در این پروژه وجود دارند، افزود که:

پروژه شناسنامه دار کردن جزیره هرمز کارگروه های متعددی دارد و این پروژه در پنج کارگروه در حال اجرا است که مختصصین ایرانی ما خیلی خوب شرکت می نمایند و هماهنگ هستند و به بخش های مختلفی چون قوانین، مقررات، اکولوژیکی، آلودگی، پهنه بندی فضایی و مدیریت اجتماعی و مالی و مطالعاتی که باید انجام گردد پرداخته می گردد.

وی نیز ادامه داد که در برنامه ششم توسعه منطقه مکران که ما آن را به عنوان یک منطقه مستعد برای توسعه ذکر نموده بودیم، برنامه ریزی های ما بر این پایه بود که حتما این منطقه توسعه بیابد. پهنه بندی فضایی سواحل مکران در مطالعات قبلی به وسیله کارشناسان و افراد متخصص ما اجرا شده و اکنون نیز با انجام این طرح به منظور توسعه در یک فضای دوست دار و همراه محیط زیست آمادگی کامل وجود خواهد داشت.

با توجه به این که جزیره هرمز یکی از منطقه ها بسیار مجذوب نماینده کشور برای جهانگردان خارجی و داخلی به شمار می رود، اما جای بسی تاسف است که ارزش محیط زیستی این جزیره به خوب ادای دین نمی گردد و با صرف هزینه های نسبتا مختصری در این جزیره می توان به برنامه های مدون برای جهانگردی دست یافت. که این موضوع می تواند یاری بسیار شایانی در توسعه جهانگردی کشور انجام بدهد. از همین درزمینه توسعه جهانگردی در جزیره هرمز همکاری نزدیک با میراث فرهنگی ضروری است.

در سطح معاونت محیط زیست دریایی شناسنامه جزایر را نیز ما در دست تهیه داریم و این شناسنامه در شناخت جاذبه های جهانگردی و اهمیت محیط زیست در این جزیره نیز بسیار کارساز بوده است. جهانگردی ساحلی و دریایی به خصوص اکوتوریسم دریایی خود یک بازوی حفاظتی برای محیط زیست است چراکه تکیه آن روی گونه ها، زیبایی، طبیعت ساحل و دریا است.

با توجه به برنامه هایی که مربوط به جهانگردی در نظر گرفته شده است کوشش های ما بر این است که با بدست آوردن اطلاعات لازم برای تهیه شناسانامه های زیستی 55 حزیره کشور تنها 12 مورد آن مسکونی است نیز اقدامات خوبی را در این زمنیه انجام داده ایم. متأسفانه خیلی از جزایر کشور برای مردم شناخته شده نیست، خیلی از آن ها قابلیت تبدیل به پارک های فناوری را دارند و حتی ممکن است بعضی بتوانند قابل سکونت باشند، با شناخت کامل از این جزایر می توان از آن ها به صورت بهتر استفاده و بهره برداری کرد.

برای دسترسی آسان تر به جنوب و در نهایت جزیره هرمز، بلیط هواپیما بندرعباس سفری سریع تر برایتان فراهم می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 270

به "شناخت جزایر ایران با صدور شناسنامه برای آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت جزایر ایران با صدور شناسنامه برای آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید