دیگنیتی با لاماری؛ کدام بهتر است؟
به گزارش مجله معلمی، گجت نیوز نوشت: هر یک دهه که می گذرد، ذائقه خودرویی مشتریان تغییر می نماید و تمایل به خرید کلاس های جدیدتر بیشتر می گردد. تا چند سال پیش اگر از جوان ترها درباره ماشین های مورد علاقه شان سوال می شد، پاسخ آنها خودروهای کوپه، کروک یا هاچ بک بود؛ ولی این روزها بازار داغ کراس اوورها و شاسی بلندها نظر خریداران را به کلی تغییر داده اند.
مقایسه دیگنیتی با لاماری
علاوه بر این خودروسازان هم همیشه در کنار فراوری به فکر بازاریابی و بازارشناسی محصولات خود هستند و با تغییر دیدگاه مشتریان، سبد خودرویی خود را هماهنگ می نمایند. در حال حاضر بازار ما بیش از همه با شرکت های چینی همکاری می نماید و چشم بادامی ها نیز علاقه زیادی به فراوری و عرضه کراس اوورهای نو دارند.
البته این از شانس بد ما ایرانی هاست که نمی توانیم سوار خودروهای کراس اوور به روز جهان نظیر پورشه ماکان یا بی ام و ایکس 4 شویم؛ ولی همان طور که گفتیم چینی ها در تار و پود صنعت خودروسازی ما رخنه نموده و کراس اوورهای اسپرت خود را راهی بازار کشورمان نموده اند.
از آنجایی که بازار فعلی پر شده از همین کراس اوورهای مجذوب کننده و زیبای چینی، قصد داریم نگاهی به مقایسه دو خودروی قدرتمند مونتاژی، لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ بیندازیم و ارزش خرید هر یک از آنها را آنالیز کنیم. اگر مشتاق خرید یکی از این دو شاسی بلند هستید، مطلب پیش رو را از دست ندهید.
نگاهی به دیگنیتی پرستیژ و لاماری ایما
از نظر اصالت باید گفت که لاماری خودروی شرکت معروف دانگ فنگ است. البته دانگ فنگ زیربرندی با نام فورتینگ دارد و نام اصلی لاماری هم فورتینگ T5 EVO است. تاریخ معرفی و عرضه کراس اوور مجذوب کننده لاماری در چین به سال 2020 میلادی برمی گردد و آرین موتور پس از کوشش های فراوان پیروز شد این شاسی بلند زیبا را از سال 1401 وارد بازار کشور کند.
آرین موتور جزو خودروسازهای تازه وارد کشور است و شاید انتظار چندانی برای تجربه اول از آن نمی رفت؛ ولی خوشبختانه به لطف مشخصات مجذوب کننده لاماری نظیر ظاهر زیبا و مشخصات فنی قابل قبول توانست خودی در بازار نشان دهد و مشتریان بسیاری را به سمت و سوی خود بکشاند.
در آن سوی میدان رقابت با گروه خودروسازی بهمن موتور به عنوان یکی از شرکت های باسابقه کشور روبه رو هستیم. دیگنیتی در نسل اول خود پیروز شد مدل پرایم را به فروش برساند و سهم خوبی از بازار کراس اوورها داشته باشد؛ ولی طبع سیری ناپذیر و علاقه زیاد این خودروساز به رقابت باعث شد نسخه پرستیژ این شاسی بلند وارد جاده ها گردد.
چهره این خودرو با لاماری فرق دارد، ولی از نظر نسبت های فامیلی، تشابهاتی بین این دو کراس اوور دیده می گردد. با این حساب دیگنیتی پرستیژ هم محصولی از دانگ فنگ به شمار میرود و در پکن با نام ix5 شناخته می گردد. پلتفرم این ماشین نسبت به لاماری قدیمی تر و برای سال 2018 است، ولی همچنان مجذوب کنندهیت دارد.
گفتیم که مدل پرایم دیگنیتی با استقبال خوب مشتریان روبه رو شد، ولی بهمن موتور از اواخر سال شمسی گذشته تصمیم گرفت برای تصاحب بیشتر بازار، نسخه نوی از آن رونمایی و عرضه کند. مشخصات فنی این دو تیپ خودرو با یکدیگر کاملا فرق دارد، ولی تفاوت های ظاهری آنها چندان ملموس نخواهد بود. با این حال از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تغییراتی در این مدل نو اعمال شده است. در ادامه به مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی پرستیژ خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری و کابین لاماری و دیگنیتی
خبر خوب این که هم لاماری و هم دیگنیتی استایل و طراحی ظاهری مجذوب کنندهی دارند. خطوط روی بدنه این دو کراس اوور به روز و مدرن و استایل آنها نسبت به سایر کراس اوورهای بازار خاص است. محصول دیگنیتی حالت کوپه دارد و همین باعث شده در نماهای جانبی و عقب متفاوت تر و زیباتر از لاماری به نظر برسد.
شاید در نماهای کناری و عقب بخت با دیگنیتی یار باشد، اما در نمای جلو این لاماری است که با چراغ های مخفی در گوشه های سپر پیشتازی می نماید. جلوپنجره بزرگ و خطوط عمودی روی آن خشونت خاصی به لاماری آرین موتور می بخشند و ظاهر آن را به روزتر نشان خواهند داد.
تفاوت های دیگنیتی و لاماری با ورود به کابین بیشتر احساس می گردد. داشبورد محصول آرین موتور مجهز به پشت آمپر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی شده و دارای لیور دنده الکتریکی است. از آن طرف با دیگنیتی پرستیژ طرف هستیم که مجهز به داشبوردی قدیمی تر شده و اگرچه المان های مدرن دارد، اما در نهایت طرح سنتی دارد.
یکی از اقدامات خوب بهمن موتور و آرین موتور، بهره گیری حداقلی از دکمه های فیزیکی است و برای این که از امکانات رفاهی و آپشن های این دو کراس اوور بهره مند شویم باید از مانیتور بهره ببریم. البته شاید برای بعضی از مشتریان چنین طراحی مطلوب نباشد و موجب حواس پرتی راننده گردد. در سرانجام این بخش باید خاطرنشان کنیم که هر دو ماشین ظاهر به روز و اسپرت دارند و انتخاب یکی از آنها بستگی به سلیقه خریداران دارد.
مشخصات فنی لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ
یکی از مجذوب کننده ترین قسمت های مقایسه لاماری با دیگنیتی مشخصات فنی آنها است. از نظر قوای فنی با دو کراس اوور پرقدرت چینی سر و کار داریم که می توانند احتیاج جوانان علاقه مند به ماشین های اسپرت را جوابگو باشند. با این حال در ادامه به بیان مشخصات فنی هر یک از این دو خودرو می پردازیم و آنها را مقایسه خواهیم کرد.
زیر کاپوت لاماری ایما یک پیشرانه توربوشارژ 1.5 لیتری تعبیه شده که می تواند حداکثر 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. فناوری ساخت موتور لاماری برای شرکت معتبر میتسوبیشی است و عملکرد مطلوبی دارد. نیروی محرکه این کراس اوور به وسیله یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می گردد.
به طور ترکیبی لاماری در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می نماید، 6.6 لیتر سوخت مصرف خواهد نمود و در عرض 9.5 ثانیه نیز می تواند از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر برسد. اما مشخصات فنی دیگنیتی چیست؟
کراس اوور مجذوب کننده و قدرتمند بهمن موتور مجهز به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ شده که می تواند 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. بعلاوه نیروی محرکه این خودرو به وسیله یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات به محور جلو انتقال می یابد. به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر مسافتی که با دیگنیتی طی می گردد، 8.3 لیتر بنزین مصرف خواهد شد و شتاب برابر با لاماری ایما دارد.
خوشبختانه این دو خودروی جوان پسند فضای کابین جاداری دارند و می توان با آنها یک مسافرت 5 نفره بسیار راحت رفت. البته دیگنیتی از نظر فضای صندوق بار فزونی محسوسی خواهد داشت، به طوری که 300 لیتر گنجایش بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است.
متاسفانه کیفیت سواری لاماری و دیگنیتی قابل تعریف نیست و خشک ارزیابی می گردد. با این حال اگر بخواهیم در مقام مقایسه یکی از آنها را برتر بدانیم، این لاماری است که نرم تر به شمار میرود. عملکرد فنی دیگنیتی و لاماری در سطح قابل قبولی واقع شده است، ولی آنچه اهمیت دارد، خروجی واقعی است که دارند. شوربختانه نباید به اعداد و ارقام روی کاغذ آنها نگاه کرد، چرا که در عمل آن طور که گفته شده ظاهر نمی شوند. پیشرانه دیگنیتی قوی تر از لاماری عنوان شده، ولی در عمل شواهدی دال بر صحت این موضوع یافت نمی گردد.
مشکل فنی کراس اوورهای مورد نظر به عملکرد مستقیم گیربکس یا جعبه دنده برمی گردد. گیربکس دیگنیتی پرستیژ وقتی راننده قصد معکوس کشیدن دارد، با تأخیر پاسخ می دهد و هماهنگی با موتور از این نظر ندارد. با این حال هماهنگی و تنظیمات گیربکس لاماری با پیشرانه بیشتر بوده و به همین علت خروجی بهتری از آن انتظار داریم. مهم ترین عیب جعبه دنده لاماری، فقدان تیپ ترونیک در آن است.
امکانات رفاهی و ایمنی لاماری و دیگنیتی
یکی از نقاط ضعف لاماری ایما، امکانات رفاهی و ایمنی آن است. متاسفانه با این که قیمت این کراس اوور گران است، اما از کمبود آپشن های رفاهی رنج می برد و آرین موتور فکری به حال این مشکل ننموده است. اگرچه این خودروساز وعده به روز کردن امکانات لاماری را داده، اما نمی توان چندان به این صحبت ها امیدوار بود.
به طور قطع می توان گفت دیگنیتی پیروز رقابت در این مرحله خواهد بود؛ چرا که فهرست آپشن های آن کامل تر است. از جمله امکاناتی که دیگنیتی پرستیژ دارد و در خودروی رقیب کمبود آنها احساس می گردد، می توان به دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، گرم کن صندلی های جلو، درب صندوق بار برقی، شارژر بی سیم تلفن همراه، سنسور باران و نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ اشاره نمود.
امکانات رفاهی لاماری ایما: چراغ های عقب ال ای دی، مه شکن عقب، دی لایت، سنسور نور، یواس بی، وای فای، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، 6 بلندگو، رینگ های 19 اینچی آلومینیومی، شیشه های برقی، شیشه های عقب دودی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشه های جانبی، سانروف، آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن، چراغ خوش آمدگویی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوای کابین، روکش چرمی صندلی ها، صندلی راننده با تنظیم برقی در 6 جهت، تنظیم گودی کمر، کی لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، کول باکس، فرمان سه حالته، درایو مد دو حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد و سنسور فشار باد لاستیک.
امکانات رفاهی دیگنیتی پرستیژ: چراغ های جلو و عقب ال ای دی، مه شکن عقب، دی لایت، سنسور نور، چراغ بدرقه، سیستم صوتی پایونیر با 8 بلندگو و آمپلی فایر 150 واتی، یواس بی، بلوتوث، وای فای، نویگیشن، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، رینگ های آلومینیومی 20 اینچی، شیشه های اتوماتیک در هر 4 درب، شیشه های عقب دودی، سیستم تشخیص مانع شیشه های جانبی، سانروف، آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن، آینه میانی الکتروکرومیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده، در 10 جهت، صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، گرم کن صندلی های جلو، کی لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، نورپردازی داخلی با 7 رنگ مختلف، سنسور باران، درایو مد سه حالته، فرمان سه حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک، شارژر بی سیم تلفن همراه، درب باک برقی و درب صندوق بار برقی.
بنابراین دانستیم که دیگنیتی پرستیژ به لحاظ سطح آپشن های رفاهی فزونی محسوسی نسبت به لاماری ایما دارد؛ اما تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور در چه حدی است؟ از نظر سطح امکانات ایمنی، هر دو خودرو عملکرد مشابهی دارند و از تجهیزات مشترکی نظیر سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل آغاز حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در شیب بهره می برند.
از نظر تجهیزات ایمنی غیر فعال می توان گفت فزونی با لاماری ایما است؛ چرا که مجهز به 6 ایربگ 10 نقطه ای شده، در حالی که دیگنیتی پرستیژ 4 ایربگ دارد. متاسفانه تست های ایمنی شاسی بلندهای چینی مذکور در دست نیست و نمی توان درباره استحکام و بدنه آنها اظهارنظر کرد.
تجهیزات ایمنی لاماری ایما: کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش کشنده، کنترل آغاز حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی ردیف جلو و پرده ای سرتاسری، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش.
تجهیزات ایمنی دیگنیتی پرستیژ: کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش کشنده، کنترل آغاز حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی ردیف جلو، ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش.
مزایای دیگنیتی پرستیژ
- طراحی ظاهری مجذوب کننده و استایل متفاوت
- کابین جادار، زیبا و باکیفیت
- سواری نسبتا نرم
- آپشن های متنوع رفاهی
معایب دیگنیتی پرستیژ
- شتاب نه چندان دلچسب
- موتور توربوشارژ با دردسر نگهداری
مزایای لاماری ایما
- طراحی ظاهری مجذوب کننده
- عملکرد فنی خوب
- کابین نسبتاً جادار
معایب لاماری ایما
- آپشن های نه چندان کامل
- عدم وجود حالت تیپ ترونیک برای گیربکس