چت جی پی تی نسبت به پزشکان واقعی به بیماران بهتر پاسخ می دهد

به گزارش مجله معلمی، چت جی پی تی ممکن است به همان مقدار پزشکان - اگر نه بیشتر از آنها- در پاسخ دادن به پرسش های پزشکی بیماران به خوبی عمل کند.

چت جی پی تی نسبت به پزشکان واقعی به بیماران بهتر پاسخ می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از بیزنس اینسایدر پژوهشگران آمریکایی در یک آنالیز 195 سوال ارسال شده بوسیله کاربران در فروم از پزشکان بپرسید در وب سایت اجتماعی ردیت را از چت جی پی تی (ChatGPT)، چت بات شرکت اوپن ای آی (Open AI)، پرسیدند و کیفیت پاسخ های این چت بات و همدلی با بیماران را در آنها با پاسخ های داده شده بوسیله پزشکان تاییدشده در ردیت سنجیدند.

گروه از کارشناسان مراقبت بهداشتی از جمله متخصصان پزشکی داخلی، پزشکی بچه ها، سرطان و بیماری های عفونی به پاسخ های بات و پاسخ های انسانی در یک مقیاس پنج نمره ای نمره دادند و کیفیت اطلاعات و همدلی و رفتار با بیمار در آنها را ارزیابی کردند.

این متخصصان در این آنالیز پاسخ های چت بات را در 78.6 درصد موارد از 585 سناریو نسبت به پاسخ های پزشکان ترجیح دادند. این متخصصان پاسخ های چت بات را لحاظ کیفیت 3/8 بار و از لحاظ همدلی نشان داده شده در آنها 9/8 بار بالاتر ارزیابی نموده بودند.

علت تفاوت میان چت بات و پزشکان واقعی

یک علت اصلی رجحان یافتن چت چی پی تی در این آنالیز این بود که پاسخ های بات به پرسش ها طولانی تر و شخصی تر از پاسخ های مختصر و صرفه جویانه پزشکان بود.

برای مثال، هنگامی که پرسیده شد آیا ممکن است پس از ریختن ماده سفیدنماینده در چشم شما نابینا شوید، چت جی بی تی پاسخ داد: متاسفم که ماده سفیدنماینده به چشم شما پریده است و چهار جمله بیشتر برای شرح ارائه کرد و دستورات خاصی برای چگونگی پاک کردن این ماده داد.

در حالیکه که پزشک گفته بود: ظاهرا شما خوب خواهید شد و مختصرا توصیه نموده بود که بیمار چشمش را بشوید یا به یک متخصص مراجعه کند.

پرسش یک بیمار دیگر درباره توده سفت زیر پوست آلت تناسلی مردانه به یک پاسخ مسئله ای که شرایط اضطراری ایجاد نمی کند از جانب پزشک انجامیده بود و این توصیه که بیمار در اولین فرصت به دیدار پزشکش یا یک متخصص اورولوژی (دستگاه ادراری) برود. اما چت جی پی تی پاسخی سه پاراگرافی با شرحات بیشتر داده و امکان سرطان آلت تناسلی را هم مطرح نموده بود.

چت بات گفته بود: مهم است که به یاد داشته باشید که اکثریت عمده توده ها یا برآمدگی های روی آلت تناسلی خوش خیم هستند و سرطانی نیستند. اما مهم است که هر توده تازه یا غیرمعمولی را مورد ارزیابی قرار داد.

پاسخ های مشابهی برای درمان سرفه مداوم، توصبه به رفتن به بخش اورژانس در پی ضربه به سر و نگرانی درباره یافتن مقادیر اندک خون در مدفوع داده شده بود.

چت جی پی تی به خودی خود بیماری را تشخیص نمی دهد

اما نباید کارکرد جی پی تی در این آنالیز شما را به این اشتباه بیندازد که او دکتر است. او هنوز پزشک نشده است.

چت جی پی تی فقط نکات بالقوه و تشخیص ها را برای بیمارانی که پرسش هایشان را روی ردیت فرستاده بودند، پیشنهاد نموده بود. هیچ معاینه جسمی یا پیگیری بالینی برای مشخص مقدار دقت قدرت های چت بات در تشخیص واقعی یا مقدار موثر بودن پیشنهادهایش انجام نشده بود.

با این حال، این پژوهشگران می گویند این یافته ها نشان می دهند که پزشکان می توانند با استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی مانند چت جی بی تی برای آزاد کردن وقت مورد احتیاج برای انجام دادن وظایف پیچیده تر امکان استفاده از خلاقیت شان را فراهم نمایند.

این پژوهشگران می گویند چت بات های هوش مصنوعی می توانند ویزیت های بالینی مورد احتیاج را کاهش دهند و با افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی برای بیمارانی که برای رسیدن به آنها با موانعی روبرو هستند، آنها را در شرایط برارجحان با دیگران قرار دهد.

چت بات ها ممکن است شفافیت بیشتری در شرح همه تشخیص های افتراقی ممکن برای علائم بیمار داشته باشند که احتمالا باعث می گردد تشخیص های نادرست کمتری بدهند و بیشتر بیماران را آموزش دهند.

اما چت جی پی تی هنوز اشتباهاتی دارد و تشخیص های نادرستی می دهد. کارشناسان می گویند چت جی پی تی همزمان هم زیرک تر و هم ابله تر از هر فردی باشد که تا به حال دیده اید. ای چت بات ممکن است بتواند اطلاعات پزشکی را برای بیماران ترجمه یا خلاصه کند، اما نمی تواند ببدون یاری انسانی با آموزش بالینی به طور قابل اعتمادی کار کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 535

به "چت جی پی تی نسبت به پزشکان واقعی به بیماران بهتر پاسخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چت جی پی تی نسبت به پزشکان واقعی به بیماران بهتر پاسخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید