داروسازی؛ رکن اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی ، نقش داروسازان به تجویز دارو محدود نیست

به گزارش مجله معلمی، از سال 1354 روز پنجم شهریورماه، همزمان با تولد زکریای رازی از طرف جامعهٔ داروسازان ایران به عنوان روز داروسازی در نظر گرفته شده است. در این روز برای ایجاد آگاهی در خصوص نقش داروسازان در بهبود سلامت افراد از آنها تقدیر می گردد.

داروسازی؛ رکن اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی ، نقش داروسازان به تجویز دارو محدود نیست

خبرنگاران - یکتا فراهانی: متخصصان داروسازی شامل داروسازان و تکنسین های داروخانه با دیگر کارکنان کلیدی از جمله دستیاران داروخانه، نمایندگان خدمات مشتریان، مدیران و اپراتورهای فروشگاه های فروش دارو و بسیاری موارد دیگر هستند. وظیفه مهم این صنعت نیز مدیریت و توزیع دارو به همه نقاط کشور در جوامع مربوط، بیمارستان ها و مؤسسات است.

نقش مهم داروسازان در نظام سلامت

داروسازان متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که به طور خاص برای نگهداری، رسیدگی، تهیه و توزیع داروهای مختلف آموزش دیده اند. آن ها نقش اساسی در آموزش بیماران در مورد استفاده یا تجویز داروهای خود دارند. به همین ترتیب، آنالیز نهایی را بر عهده دارند تا اطمینان حاصل گردد دوزها صحیح هستند و بیمار تداخلات دارویی منفی یا مضر را تجربه نخواهد کرد.

وظایف داروسازان

در حالی که نقش خاص داروسازان، بسته به محل کار آنها فرق دارد؛ وظایف اساسی آنها معمولاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • تأیید دوز داروهای تجویز شده به وسیله ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پزشکان
  • تهیه نسخه بر اساس دستورالعمل های تجویز شده به وسیله پزشک
  • اطمینان از اینکه آیا یک داروی خاص با دیگر داروهای مورد استفاده بیمار تداخل دارد یا خیر
  • آنالیز اینکه هر بیمار در معرض خطر عوارض جانبی ناشی از داروهای تجویز شده قرار نگیرد
  • آموزش به بیماران در مورد چگونگی و زمان مصرف یا تجویز نسخه
  • توصیه به بیماران در مورد عوارض جانبی احتمالی دارو و پاسخ به سؤالات بیماران در مورد داروها
  • نظارت و مدیریت کارآموزان و تکنسین های داروخانه

چالش های پیش روی داروسازان

با توجه به مسائل تأمین دارو برای بیماری های سخت یا شیوع بیمارهایی مانند همه گیری کووید 19؛ دارو سازان چالش های زیادی در زمینه تأمین دارو و برقراری ارتباط با بیماران برای یاری بیشتر به آنها در این خصوص داشتند.

در دنیای داروسازی مسائل توزیع در یک کشور وسیع، کمبود دارو و موارد خاص دیگر منجر به حجم کاری بیشتر دارو سازان می گردد که احتیاج به سازگاری، صبر و انعطاف پذیری بیشتری دارد... با وجود چنین شرایطی، تیم های داروسازی همچنان بر این چالش ها پیروز شده اند تا به بیماران یاری نمایند و بار سیستم بهداشت و درمان را کاهش دهند.

نقش مهم دارو و صنعت داروسازی

داروها یکی از حیاتی ترین مواد در دنیا هستند که می توانند نجات دهنده جان میلیون ها نفر باشند و ارائه آنها به وسیله داروسازان انجام می گردد.

صنعت داروسازی نیز یکی از حیاتی ترین صنایع در دنیا است. با این حال، این صنعت یکی از چالش برانگیزترین صنایعی است که بسیاری از موانع و موانع منحصر خاص نیز در مقابل آن وجود دارد.

در این میان، داروسازان مسئولیت های زیادی در مورد دارو دارند؛ از جمله حصول اطمینان از اینکه عرضه دارو در چارچوب قانون باشد و بعلاوه اطمینان از مناسب بودن داروهای تجویز شده برای بیماران و بعلاوه توصیه های مهم در مورد داروها، از جمله نحوه مصرف آنها، واکنش های مختلف مصرف داروها است و بعلاوه پاسخ به سؤالات بیماران.

خدمات دهی گسترده داروسازان

حوزه کاری داروسازان با توجه به نوع تخصصی که دارند از تنوع زیادی برخوردار است و آنها وظایف مجزا و متفاوتی برعهده دارند که با توجه به رشته اصلی خود آن را انجام می دهند. مثلاً برخی داروسازان در داروخانه ها کار می نمایند که علاوه بر تأمین و رساندن دارو به بیماران در مورد داروها، بیماری ها، داروهای بدون نسخه و غیره به بیماران آموزش می دهند و بعلاوه در زمینه توزیع دارو نیز فعالیت دارند. یا مثلا داروسازان بالینی تخصص دیگری از شاخه داروسازی است. این داروسازان، داروسازانی هستند که در محیط های مراقبت های بهداشتی مانند کلینیک ها، بیمارستان ها یا مکان های دیگر کار می نمایند.

آن ها معمولاً مقدار قابل توجهی از زمان خود را صرف ارائه مراقبت مستقیم به بیماران، توصیه داروها و نظارت یا تنظیم دوزهای لازم در طول درمان می نمایند. البته ممکن است در انجام آزمایشات پزشکی یا آموزش بیماران هم نقش داشته باشند.

برخی داروسازان هم داروسازان مشاور هستند که خدمات مشاوره ای را به بیمارستان ها، ارائه دهندگان بیمه و دیگر مراکز درمانی ارائه می دهند که این کار نیز معمولاً به عنوان ابزاری برای بهبود خدمات داروسازی به شمار می رود. داروسازان مشاور بعلاوه ممکن است به طور مستقیم با بیماران در مورد موضوعاتی مانند مدیریت نسخه مشورت نمایند.

داروسازان متخصص در حوزه صنعت داروسازی هم تعامل بسیار کمتری با بیماران دارند. آن ها ممکن است در تحقیق و توسعه داروهای نو یا دیگر زمینه ها مانند فروش دارو و بازار مرتبط با آن مشارکت داشته باشند

داروسازی؛ رکن اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی

اگرچه فعالیت داروسازی به شدت بر مدیریت، مشاوره و توزیع دارو متمرکز است، تیم های داروخانه نیز نقش مهمی در یاری به دسترسی بیماران به مراقبت های پزشکی و کاهش بار سیستم های مربوط به مراقبت های بهداشتی نقش ایفا می نمایند.

پیچیدگی های عمل داروسازی نشان می دهد که این صنعت، رکن اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی است. تیم های داروسازی با مهارت ها، دانش و شفقت خود همواره دسترسی بیماران به داروها، توصیه های پزشکی و مراقبت ها را به ویژه در طول همه گیری کووید-19 حفظ نموده اند. به همین دلیل باید گفت نقش یک داروساز تنها محدود به تجویز داروهای تجویزی به وسیله پزشکان نیست.

نقش داروخانه در تأمین دارو و مراقبت های بهداشتی

داروخانه ها نیز با گام برداشتن به سوی اطمینان از در دسترس بودن داروهای مورد احتیاج، محصولات مراقبت های بهداشتی و توصیه های پزشکی به احتیاجهای جوامع خود توجه و سعی در تأمین آنها دارند.

تیم های داروسازی با کسب آموزش های لازم، سفارش تجهیزات برای فروشگاه های خود و ارائه واکسن های مختلف، نقش مهمی در تأمین سلامت جامعه و بهبود بخشیدن بیشتر به کیفیت چنین خدماتی دارند.

داروخانه ها و تیم های آنها به طور مداوم نقش خود را به عنوان یکی از در دسترس ترین و خط مقدم ترین کارکنان مراقبت های بهداشتی نشان می دهند.

در روز قدردانی از متخصصان داروسازی باید در مورد تأثیر کار دارو سازان بر بیماران و جامعه آگاهی رسانی گردد. چون آگاهی از لزوم قدردانی از چنین کار حساسی می تواند نقش زیادی را که داروسازان در مراقبت های بهداشتی ایفا می نمایند بیشتر به دیگران خاطر نشان کند.

منابع: pharmachoice, pharmacists, graduate.northeastern

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 شهریور 1402 بروزرسانی: 5 شهریور 1402 گردآورنده: moelmi.ir شناسه مطلب: 581

به "داروسازی؛ رکن اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی ، نقش داروسازان به تجویز دارو محدود نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروسازی؛ رکن اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی ، نقش داروسازان به تجویز دارو محدود نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید